728 x 90
فلسفه تاریخ
روابط عمومی برای نخستین بار در کشور؛ پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته فلسفه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برای نخستین بار در کشور، در رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری برای نخستین بار در کشور از سوی گروه تاریخ این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود. برنامه و سرفصل دروس این رشته با همکاری استادان و صاحب‌نظران این عرصه در یک فرایند مطالعاتی و مشورتی طولانی تدوین و سرانجام در بهمن ماه 1401 به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری رسید.

دانشگاه باقر العلوم(ع) به عنوان یک دانشگاه حکمت‌بنیان، تدوین این برنامه را کوششی روش‌مند و غیرشعارزده و غیرشتاب‌زده از سوی باورمندان به امکان و ضرورت بومی‌سازی علوم انسانی با رویکرد اسلامی می‌شمرد که حسن اجرای آن زمینه‌ساز و کمک‌کننده به پی‌ریزی پایه‌های بنیادین معرفتی و روش‌شناختی مکتبی نو در عرصه تاریخ‌نگاری خواهد شد و گروهی زبده و توانمند را برای تداوم این راه و برآوردن همه نیازهای این گستره دانشی نوپا تربیت خواهد کرد. 

پیدایش و قوام و رشد تدریجی پارادایمی نو برای علوم انسانی پس از پایان سیطره بلامنازع پارادایم اثبات‌گرایی و همزمان با پارادایم پست‌مدرن جوانه‌ای است که تا رسیدن به نقطه مطلوب و تبدیل شدن به نهالی دارای مقبولیت علمی راهی دراز پیش رو دارد. این پارادایم جدید که می‌توان آن را پارادایم الهیاتی نامید برای مقبولیت یافتن نیازمند نگارش نوشته‌های فراوان از سوی باورمندان به آن و افزایش کاربست مبانی آن و اثبات توانمندی آن در عرصه عمل است.

رشته فلسفه تاریخ در مقطع دکتری به عنوان نقطه تلاقی و همگرایی استادان و صاحب‌نظران تاریخ و باورمندان به امکان علم دینی می‌تواند به گامی مؤثر برای مقبولیت‌بخشی به پارادایم الهیاتی در عرصه دانش تاریخ بدل شود؛ از این رو گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام خواهد کوشید ضمن  دعوت از استادان برجسته کشوری برای ارائه هر چه بهتر دروس این رشته، فضایی پر نشاط برای انواع نشست‌ها، همایش‌ها، گفتگوها و پژوهش‌های مرتبط با مباحث نظری تاریخ فراهم آورد. 

دروس این رشته در چهار نیم‌سال تحصیلی و در قالب 10 واحد دروس جبرانی، 14 واحد دروس تخصصی و 4 واحد دروس اختیاری عرضه خواهد شد. آزمون و فرایند جذب دانشجو در این رشته در گروه تخصصی علوم تاریخی صورت می‌گیرد و این امر ایجاب می‌کند که داوطلبان ضمن برخورداری از شرایط ویژه تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانش تاریخ را هم در حد مطلوب فرا گرفته باشند. 

جذب دانشجو در این رشته در صورت فراهم بودن امکانات در سه سال نخست به صورت سالانه خواهد بود و پس از آن بر اساس یک برنامه آمایشی این جذب هر دو یا سه سال یک بار صورت خواهد گرفت. گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام نیروی مورد نظر خود را برای تداوم این رشته و برآوردن نیازهای علمی آن را از میان دانش‌آموختگان برتر دوره‌های نخست تأمین خواهد کرد. 

داوطلبان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32136628 ـ 025 با اداره آموزش دانشگاه تماس بگیرند. 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما