728 x 90

برگزاری نشست علمی تأثیر فیلم و سریال بر سبک زندگی خانواده مسلمان/ از سینما به عنوان ابزاری برای ساختن واقعیات استفاده می‌شود

  • 1400/11/5 سه‌شنبه
نشست علمی «تأثیر فیلم و سریال بر سبک زندگی خانواده مسلمان» به همت امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به زبان عربی برگزار شد.
نشست علمی «تأثیر فیلم و سریال بر سبک زندگی خانواده مسلمان» به همت امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به زبان عربی برگزار شد.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

نشست علمی «تأثیر فیلم و سریال بر سبک زندگی خانواده مسلمان» به همت امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به زبان عربی برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، نشست علمی تأثیر فیلم و سریال بر سبک زندگی خانواده مسلمان با حضور خانم دکتر مواهب الخطیب، استاد جامعة المصطفی العالمیة در سالن اجتماعات علامه طباطبایی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به صورت حضوری و برخط به زبان عربی برگزار شد.

مواهب الخطیب در ابتدا به نحوۀ تعامل انسان با رسانه ها پرداخت و گفت: انسان در مواجه با رسانه، یا منفعل و تأثیرپذیر است، یا صرفاً بیننده است، یا خودش نقش ایفا می کند و دارای درک و تحلیل است.
وی بیان کرد: امروزه شاهد تهاجم فرهنگی بر خانواده به ویژه علیه زنان هستیم که از طریق فیلم و سریال بر سبک زندگی خانواده تأثیر گذاشته است، زنان در سطح ها و شغل های مختلف تقریباً دنبال کننده این رسانه ها هستند که تأثیرات آن ها در رابطه با همسر، فرزندان، نوع خوراک و پوشاک وجود دارد.

الخطیب گفت: در سریال های عربی، در تصویر و مضامین از غرب الگو می گیرند و آن ها را به مخاطب القا می کنند. اکنون تصویر بیشترین سازگاری را با ذهن، احساسات و وجدان دارد و استفاده نادرست از آن ضربه های زیادی به باورهای دینی و اخلاقی به ویژه بر زنان زده است.

این استاد دانشگاه افزود: در سابق مفروض این بود که سینما حاکی از واقعیات است و تلاش دارد مسائلی که در واقع و حقیقت، وجود دارد و بعضاً موجب رنج دیگران شده است را بیان کند و راه حل ارائه دهد، اما در حال حاضر با توسعه و تحول سینما، تأثیرات متقابلی بین سینما و واقعیات وجود دارد. اکنون از سینما به عنوان یک ابزار برای ساختن واقعیات استفاده می شود، مسائلی در آن بیان می شود که مخاطب را دچار تردید در مورد واقعی یا خیالی بودن آن ها می کند، در حالی که بعضی از آن ها در واقع و زندگی وجود ندارد ولی به مخاطب القا می شود که اینگونه باید زندگی کند.

استاد جامعة المصطفی العالمیة به لزوم مسلح شدن در مقابل این هجوم فرهنگی و جنگ نرم اشاره کرد و گفت: بسیاری از اصول اخلاقی، جوانان و هویت زنان مسلمان مورد هدف قرار گرفته اند. در اینگونه از فیلم ها با تمرکز بر بدن زن آنان را در حالاتی نشان می دهند که هیچ تناسبی با زن مسلمان ندارد. در قرآن زن جایگاه والایی دارد ولی در این فیلم ها به زنان ظلم می شود و تصویر نادرستی از آنان به نمایش داده می شود.

در این نشست، سخنران جلسه با پخش بخش‌های کوتاهی از فیلم و سریال‌های عربی در شبکه های مختلف ماهواره ای، بازخورد آن را از حاضران در نشست مطالبه کرد و به بیان مصادیق سخنان خود از فیلم ها پرداخت. همچنین برخی از آثار و کتاب ها را در زمینۀ سینما، هالیوود و تهاجم فرهنگی علیه دین را معرفی نمود.

در پایان، برخی از حاضران به طرح سؤالات خود پرداختند که سخنران نشست به آنان پاسخ داد.
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما