728 x 90

انتشار کتاب «بررسی انتقادی دیدگاه‌های موج دوم فمینیسم درباره سقط جنین از منظر اخلاقی»

  • 1400/2/25 شنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

کتاب «بررسی انتقادی دیدگاه‌های موج دوم فمینیسم درباره سقط جنین از منظر اخلاقی» تألیف زینب کبیری از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد.

بیشتر فمینیست‌ها به دلیل نگرش خاصی که در زمینه مسائل خانواده، زنان و مادری دارند، طرفدار گفتمان جواز سقط جنین برای زنان هستند؛ به همین دلیل مصونیت بخشی جامعه در برابر اندیشه‌ها و استدلال‌های آنان نیازمند بررسی و دقت بیشتر است. از دیدگاه برخی گرایش‌های فمینیسم موج دوم، آزادی سقط جنین مصداق مهمی از آزادی زنان و رهایی از ستم جنسی است. بنابراین، مردان حق دخالت در آن را ندارند. استدلال‌هایی که مبانی آن مباحثی نظیر: حق آزادی فردی، تساوی و برابری زن و مرد، آزادی روابط جنسی، آزادی تولید مثل و حقوق باروروی، اولویت داشتن کیفیت مادری بر اصل مادری، توجه به نیازهای اجتماعی زنان نظیر: نیاز به تأمین سلامت، رفاه، اقتصاد، اشتغال و ... است. در کتاب حاضر برخی از مهم‌ترین نقدهای اخلاقی بر استدلال‌های فوق، شامل منشأ و حدود آزادی، علت تقدس حیات انسان، مسئولیت اخلاقی افراد در قبال دیگران، پیامدهای آزادی جنسی و حل تقابل حقوق باروری زن و حق حیات جنین مورد بررسی قرار گرفته است. 

گفتنی است اثر حاضر رساله دکتری نویسنده در دانشگاه باقرالعلوم بوده که در رشته مدرسی معارف اسلامی و به راهنمایی دکتر علیرضا آل بویه با نمره ۲۰ دفاع شده است.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما