728 x 90

کرسی ترویجی «تفسیر اجتهادی آیه تعارف و نظریه پردازی ارتباطات میان فرهنگی» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد

کرسی ترویجی تفسیر اجتهادی آیه تعارف و نظریه پردازی ارتباطات میان فرهنگی به همت معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
کرسی ترویجی تفسیر اجتهادی آیه تعارف و نظریه پردازی ارتباطات میان فرهنگی به همت معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

کرسی ترویجی تفسیر اجتهادی آیه تعارف و نظریه پردازی ارتباطات میان فرهنگی به همت معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی اصغر اسلامی تنها با اشاره به کتاب نگاشته خود در تفسیر آیه ۱۳ سوره حجرات که حول محور کلمه تعارف است گفت: تفاخر و تحقیر و... همه بعضی از انواع تناکراند لذا نباید دیگر اشکال تناکر را نادیده گرفت و تنها به نهی آیه از تفاخر پرداخت. 

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه افزود: تعارف را به عبارت دیگر میتوانیم به تعاونوا علی البر والتقوا معنا کنیم. تعارف و شناخت را نباید در حد تعارف طبیعی تنزل داد بلکه این تعارف می‌تواند هم‌شناسی فرهنگی باشد. آیه دو نوع تمایز را بیان میدارد ذکر و الانثی و دیگری شعب و قبائل. برخلاف واژه تعاون که نیاز به قید دارد تا معنای مثبت یا منفی را ظهور دهد، تعارف ذاتا مطلوب است این واژه یک واژه خنثی نیست.

وی خاطر نشان کرد: علی‌رغم تشخیص اکثر مفسرین بر همشناسی عمومی ذیل واژه مدنظر، ما هم‌شناسی فرهنگی را از آیه استخراج کردیم.

دکتر سیدمحمدعلی غمامی، مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دلیل انتخاب این مفهوم را بیانگر بودن نظام فکری اسلام دانست و گفت: بسیاری از اندیشمندان علوم اجتماعی مخالف مفهوم تعارف‌اند. 

غمامی با اشاره به نقد دال بر شناخت حاصل از تفاوت جنسیتی و طبیعی، و به استناد اتصال بین واژه تعارف و گزاره إن اكرمکم عند الله اتقکم گفت: این که بگوییم بین این دو آیه سکت وجود دارد باید قائل باشیم این اختلاف و تمایز که آیه بیان نموده برای صرف تعارف است درحالی که این اختلاف برای تعارفی است که منجر به فهم إن اكرمکم عند الله اتقکم شود. انّ به معنی اتصال و تعارف یک کلمه فعال است.

در ادامه ناقد جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین سوزنچی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)گفت: استعمال لفظ در اکثر از معنا یک روال مرسوم و رایج ادبی است لذا یک آیه میتواند هزاران معنا را در خود جا دهد و شاخص این است که بیانگر آن معنا اصول و چهارچوب را رعایت نماید.

وی در ادامه کرامت را از نظر آیه معیار ارزش گذاری دانست و گفت: اگر شخصی تقوا را رعایت نماید کرامت حاصل می‌شود و این‌ها همه بر گرفته از تعارف است.

در پاسخ به دکتر سوزنچی، دکتر غمامی با تاکید دوباره بر معنای اتصال به عنوان یکی از شش معنای إنَّ ، آن را دال بر اتصال بین دو گزاره تعارف و ان اکرمکم عند الله اتقکم دانست.

اسلامی تنها نیز در وقت پایانی خود اختلاف بین انسان‌ها را به استناد آیه معارف، غیر ارادی دانست و افزود: آیه شریفه تفاوت را بستری می‌داند که ما آن را یا ملاک تفاخر قرار دهیم یا ملاک تعارف. 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما