زبان اشاره 01
دانشکده زبان های خارجی برگزاری نشست علمی «تمدن غرب، زبان اشاره و کارکرد تبلیغی آن» توسط دانشکده زبان های خارجی و مطالعات بینافرهنگی با همکاری میز تمدن اسلامی دکتر قاری: آمریکا و انگلیس همانطور که زبان انگلیسی را جهانی کردند، در تلاش بسیاری هستند که زبان اشاره خود را نیز جهانی کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام نشست علمی «تمدن غرب، زبان اشاره و کارکرد تبلیغی آن» توسط دانشکده زبان های خارجی و مطالعات بینافرهنگی، و با همکاری میز تمدن اسلامی در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

خانم دکتر زهره قاری، فارغ التحصیل دکترای رشته Deaf Studies از دانشگاه  Latrobeاسترالیا و دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستند. ایشان در زمینه تحقیق درباره ارتباط با ناشنوایان و زبان اشاره دارای تجربیات علمی و پژوهشی متعددی در ایران، استرالیا، و انگلستان می‌باشند.

زهره قاری اظهار داشت: ما در ایران، ناشنوایان را جزء آموزش و پرورشِ استثنایی تعریف کرده‌ایم و لذا ناشنوایان را در ردیف عقب‌مانده‌های ذهنی و حرکتی قرار داده‌ایم. حتی در برخی کشورهای غربی مانند آمریکا در گذشته براساس درخواست الکساندر گراهام‌بل، قانونی وجود داشت که براساس آن، ازدواج ناشنوایان با یکدیگر، ممنوع بود تا فرزندانشان عقب‌مانده نشوند. حتی هیتلر در آلمان، بسیاری از ناشنوایان را عقیم می‌کرد و برخی را به قتل می‌رساند تا نژاد آلمانی، پاک بماند.

وی افزود: یکی از سوالات این است که لغات بصری ناشنوایان را چه کسی می‌سازد و این واژه‌ها چه مشخصاتی دارند؟ ناشنوایان، بسیار سریع لغت می‌سازند. آنها برای تلگرام، فاکس و همه پدیده‌های جدید، به‌سرعت لغت می‌سازند. تعداد زبان‌های اشاره و بصری جهان، بسیار بیشتر از زبان‌های گفتاری جهان است. ناشنوایان به سرعت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و زبان اشاره بسازند. در مناطقی مانند بشاگرد و بندر عباس، ناشنوایان، زبان اشاره مخصوص خود را دارند که حتی توسط ناشنوایان تهران، قابل‌درک نیست. زبان با فرهنگ مرتبط است و لذا به تعداد فرهنگ‌های جهان، زبان اشاره وجود دارد. رنگ‌ها و لغاتی مانند تلویزیون و فوتبال و دیگر واژه‌ها در زبان‌های اشاره مناطق مختلفِ یک کشور و کشورهای گوناگون به شکل‌های متفاوتی نشان داده می‌شوند که ناشی از فرهنگ‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: در علوم جدید، کشف شده است که ناشنوایان، عقب‌مانده نیستند و در زمینه هوش و استعداد، به‌طور میانگین، برتر از افراد شنوا هستند. ثابت شده است که هر کس یکی از حواس پنج‌گانه خود را از دست دهد، نیروی آن حس در چهار حس دیگر تقسیم می‌شود. اما متأسفانه در ایران، ناشنوایی یک عیب و نقص محسوب می‌شود؛ همانطور که شیعه‌بودن، ایرانی‌بودن، زن‌بودن و چادری‌بودن باعث بروز تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها، و محرومیت‌های مختلفی در زندگی در داخل و خارج از کشور می‌شود. در اسلام و تفکر شیعی، بخصوص در قرآن کریم و نهج‌البلاغه، خلاف این رفتارها توصیه شده است.

تفاوت‌ها در جهان، باعث می‌شود سازگاری بیشتر شود. ناشنوایان، به دلسوزی حساس‌اند و از لحاظ علمی باید با آنها به‌مانند انسان‌های عادی برخورد کرد. ناشنوایان با وضعیت خود سازگارند و احساس نیاز به دلسوزیِ دیگران ندارند. به‌طوریکه ناشنوایان، نگران آینده بدون ناشنوا هستند. به این معنا که آنها ناشنوایی را برای زندگی، لازم می‌دانند و به‌هیچ‌وجه، احساس نقص و کمبود نمی‌کنند و با اصلاحات ژنتیک در زمینه اصلاح ناشنوایان قبل از تولد، مخالفت می‌کنند. ما باید با هم زندگی را کامل کنیم. اگر در یک خانواده همه به یک غذا، یک رنگ و یک رشته تحصیلی و یک سبک زندگی علاقه داشته باشند، خانواده دچار مشکل می‌شود.

وی گفت: تا چند سال دیگر، ممکن است زبان اشاره ایران بمیرد. زیرا آمریکا و انگلیس همانطور که زبان انگلیسی را جهانی کردند، در تلاش بسیاری هستند که زبان اشاره خود را نیز جهانی کنند. از لحاظ تبلیغی نیز نیاز بسیار شدیدی وجود دارد و جای کار بسیاری وجود دارد. امروز علمای وهابی زبان اشاره را آموخته‌اند و به این زبان برای ناشنوایان، تبلیغ می‌کنند و متأسفانه ما کم‌کاری کرده‌ایم. به‌دلیل این کم‌کاری‌ها، ناشنوایان در انتخاب‌های سیاسی و مذهبی خود دچار اشتباه می‌شوند. امروزه همایش‌ها و نشست‌های روزافزونی در ایران و جهان در حال برگزاری است و همه به‌دنبال استفاده از ناشنوایان هستند و دین و آیین و افکار سیاسی خود را برای آنها تبیین می‌کنند. متأسفانه تعداد کمی از روحانیونی که زبان اشاره آموخته‌اند نیز به اصول اولیه تبلیغ ناآشنا هستند. از لحاظ مذهبی، ما برای ناشنوایان به‌شدت احساس خطر می‌کنیم. باید با ناشنوایان دوست شویم و زبان آنان را بیاموزیم.

در انتهای این نشست علمی، چند کلیپ و مستند کوتاه مربوط به زبان اشاره و ارتباط با ناشنوایان پخش شد.

این مراسم، با استقبال خوب دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار شد و با طرح سوالات و ابراز رضایت حاضران به پایان رسید.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما