728 x 90

بررسی انتقادی تفاسیر نوین مادی‏انگارانه از نفس

  • 1395/10/15 چهارشنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام



دانشگاه باقر العلوم علیه السلام
پایان‌نامه دکتری
رشته: فلسفه اسلامی

 
 بررسی انتقادی تفاسیر نوین مادی‏ انگارانه از نفس
 
استاد راهنما: آیت الله دکتر محسن قمی
اساتید مشاور: استاد عبدالرسول عبودیت و حجت الاسلام دکتر یارعلی کردفیروزجایی
دانشجو: سید اباذر نبویان
اردیبهشت 1393


 
چکیده:
نظریات مادی‏انگارانه در قالب‌های اینهمانی، رفتارگرایی و کارکردگرایی دسته­بندی می‏شوند. هر یک از این گروه‌ها ادله‏ای برای مدعای خود مطرح می‏کنند که خالی از نقص و ایراد نیست. قائلین به نظریه اینهمانی بنابر قاعده ویلیام اکامی مبنی بر تقدم تفسیر فیزیکی پدیده‌ها بر تفسیر متافیزیکی، ویژگی‌های مجرد نفس مانند ترس و محبت را عبارت از عصب‌های مغز می‏دانند. این دیدگاه با اشکالات فلسفی و تجربی روبروست و پیشرفت دانش مغزشناسی نیز خلاف آن را نشان می‏دهد.
اصحاب نظریه رفتارگرایی که صفات مجرد نفس مانند محبت را همان رفتار ظاهری انسان تلقی می‏کنند آشکار بودن این اوصاف را امتیاز این نظریه می‌دانند به زعم این گروه اعتقاد به تأثیر علی ذهن بر رفتار به تسلسل منتهی می‏شود. اما حقیقت خلاف این است و  اعتقاد به علیت صفات نفس بر رفتار به تسلسل منتهی نمی‏شود بعلاوه این نظریه به یکی شدن علت و معلول منجر می‏شود که محال است.
کارکردگرایان به تعریف فرآیندی از صفات نفس معتقدند برای نمونه درد را عبارت از عامل بیرونی،  احساس و رفتار بیرونی می‏دانند و عملکرد نفس را به کامپیوتر تشبیه می‏کنند. نقد این مدعا آن است که با توجه به صفات مجردات مانند بساطت و عدم امتداد نمی‏توان نفس را مانند کامپیوتر مادی دانست.

واژگان کلیدی: نفس، ذهن، مادی، مجرد، اینهمانی، رفتارگرایی، کارکردگرایی، تفاسیر مادی‏انگارانه

 
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما