728 x 90

دیدار با آیت الله جوادی آملی

  • 1395/9/1 دوشنبه

رئیس ، اعضای هیئت علمی و جمعی از مدیران دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام  با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند
به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به فعالیت های دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام  اظهار داشت: این دانشگاه از بدو تأسیس خود در سال 1372 تاکنون؛ در 20 رشته با 6 گروه علمی در رشته های فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه اسلامی، سیاست گذاری فرهنگی، دانش اجتماعی مسلمین، فلسفه حقوق، فلسفه فیزیک، علوم سیاسی، فرهنگ ارتباطات، مدرسی معارف گرایش اخلاق، مباحث نظری و تمدن در تربیت طلاب و فضلا فعالیت کرده است. وی تولید علوم اسلامی را از اهداف دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام  دانست و افزود: هدف اصلی این مرکز تولید علوم اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مریجی ادامه داد: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام سعی داشته تا علومی را که از جهات مختلف موردنیاز بوده ولی تاکنون متکفل نداشته است را در این دانشگاه راه اندازی نماید؛ که در این زمینه موفق گردید رشته هایی همچون فلسفه فیزیک، فلسفه حقوق، فلسفه علوم اجتماعی، دانش اجتماعی مسلمین، سیاست گذاری فرهنگی و مدیریت راهبردی فرهنگ  برای اولین بار در کشور تاسیس نماید.
وی در بخش دیگر سخنان خود هدف از دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه با مراجع تقلید خاطرنشان کرد: بی‌تردید رهنمودهای متعالی و نصایح مشفقانه مراجع مکرم تقلید (دام عزّهم) می‌تواند همواره، چراغ درخشانِ برنامه‌های آموزشیِ مجموعه‌های علمی باشد، ما نیز برای این که در مسیر اجرای این رشته ها مبتلا به انحراف نگردیم تلاش داریم تا با بهره گیری از هدایت های مراجع و فضلای ارجمند حوزه بتوانیم قدم موثری را در راستای تولید علم دینی و اسلامی برداریم.
در ادامه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به لزوم مراقبت دائم علما و دانشمندان در برابر ماهیت تکاثری علم، فرمودند:
همه ما محتاج یک راهنمای دائمی هستیم، علما و دانشمندان باید دائما مراقب باشند چرا که علم خوی سرکشی دارد ، علم قبل از اینکه ما را به سمت کوثر هدایت کند خود داعیه تکاثری دارد لذا باید مراقب باشیم تا گرفتار علم خود نشویم.
معظم له ادامه دادند:
این مراقبت دائمی از دو طریق ممکن است؛ اول از طریق خواندن اذکار و ادعیه، که این مسیر مقدور همه افراد نیست و دیگر وارد شدن به رشته ای علمی است که این مراقبت دائمی همراه و لازم و ملزوم آن رشته علمی باشد.
ایشان اظهار داشتند:
باید به همه علوم صبغه دینی بدهیم تا در سایه علوم دینی مراقبت از هوای نفس دائما همراه ما باشد، از این رو باید دانشگاه اسلامی شود و اسلامی شدن دانشگاه به اسلامی شدن دانش است.
این مرجع تقلید با بیان این که «گرفتاری‌های انسان از علم بدون دین است»، تصریح کردند: اگر علم از حالت دینی خود خارج شود، گرفتاری‌های انسان آغاز می‌شود، لذا علمی که با قال الباقر(ع) و قال الصاق(ع) همراه باشد، مراقبت‌های دائمی برای انسان ایجادشده است.
این مرجع تقلید با انتقاد از اظهارنظرهای تمسخرآمیز نسبت به دینی شدن علوم، گفتند: متأسفانه برخی‌ افراد با برگزاری همایش، از اسلامی شدن علوم با طنز و تمسخر یاد می‌کنند؛ همه باید بدانند تمامی علوم فعل خداوند است و این افعال انسان است که یا اسلامی هست یا الحادی.
حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی، تبیین علوم را از وظایف حوزویان دانست و بیان کردند: اگر صورت‌مسئله علم دینی خوب حل شود و فیلسوف بتواند علم الهی و وجود خداوند را به اثبات برساند چیزی در جهان جز فعل خداوند نخواهد بود؛ زیرا فعل خداوند غیردینی ندارد.
ایشان با بیان این نکته که داشتن علم غیر دینی اساسا فرض ندارد، بیان داشتند:
اینکه علم دینی هست یا نه مسئله ای است که باید فلسفه به آن پاسخ بدهد چرا که فلسفه درباره همه هستی بحث می کند؛ اگر فلسفه، فلسفه الهی باشد اثبات خواهد کرد که همه علوم یا درباره نقل خداوند و یا درباره فعل خداوند هستند لذا همه علوم به عبارتی دینی خواهند بود . تزریق این نگرش به تار و پود همه علوم می تواند دانش پژوهان و اساتید را در بستری قرار دهد که با فراگیری علم دینی ، مراقبت دائم از هوای نفس نیز داشته باشند.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند:
وجود فلسفه الهی و باور به آن لازمه تولید دانش اسلامی و داشتن دانشگاه اسلامی است که باید در سایه قرآن و آموزه های اهل بیت (ع) به این مهم صورت بگیرد.
ایشان در ادامه با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع)، خاطرنشان کردند: مراقبت دائمی موجب نجات انسان از اسارت قیدوبندهای روزمره خواهد شد؛ باید از دانشگاه مراقبت کرد، چرا که علم سرکش است.
این مرجع تقلید با بیان این که انسان اگر مراقبت نداشته باشد، سقوط می‌کند، تصریح کردند: تمام تلاش ابلیس، برای از بین بردن آبروی انسان هست؛ انسان با خطر بزرگ شیطان روبروست؛ زیرا او به دنبال بردن آبروی ما است.
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما