728 x 90

برگزاری نشست هم‌اندیشی اصحاب علوم انسانی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز»

  • 1399/10/24 چهارشنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)،  نشست هم‌اندیشی اصحاب علوم انسانی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز» روز پنجشنبه 99/10/18 به همت دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد. در این نشست برخط که با حضور اساتید، دانشجویان و  دکتر سید هادی ساجدی؛ مدیر دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دانشگاه باقرالعلوم و همچنین دکتر حسین اکبری؛ دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی  به طرح مباحث خود پرداختند.

در ابتدای این نشست، دکتر حمید پارسانیا زندگی اجتماعی افراد، جوامع یا گروه‌ها را در ذیل آرمان‌ها، ارزش‌ها و معانی‌ای دانست که با آن‌ها در ارتباط هستند و جزء شخصیت وجودی خود می‌دانند و افزود: تفاوت‌ها و ناسازگاری‌هایی که در حوزه‌های معنایی به چشم می‌خورد در حاملان این معانی که انسان‌ها هستند بروز و ظهور پیدا می‌کند. هرکدام از این حوزه‌های معنایی هویت، ذات و لوازم خاص خود را دارند. انسان‌ها در باورمندی به حوزه‌ معنایی مورد نظر خود مختار هستند ولی هنگامی که حوزه‌ی معنایی مورد نظر انتخاب شد، نمی‌توان ذات وذاتیات آن را تغییر داد، و در صورت انجام این کار از معنی اولیه آن حوزه معنایی عدول شده است. البته حوزه‌های معنایی در کنار هم شبکه‌ای را ایجاد می‌کنند. پاره‌ای از این‌ها نقش محوری‌تری دارند و تعیین کننده هستند به گونه‌ای که با تغییر آن ارزش، معنی یک سیستم و  مجموعه جابه‌جا می‌شود و نمی‌تواند در سیستم رقیب حضور داشته باشد و برخی از آن‌ها چنین نیست و می‌توانند با معانی مختلف سازگار باشند و نقش تعیین‌کننده و هویتی ندارند. بر این اساس، هر فرهنگ و جامعه‌ای را می‌توان مبتنی بر نوع معانی و ارزش‌های محوری‌ای که برگزیده است تقسیم‌بندی کرد. در واقع تحولات و تغییراتی که در حوزه اقتصاد، سیاست و ... انجام می‌شود تا وقتی که ریشه در تحولات عمیق معنایی نداشته باشد تحولات بنیادین نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برخی از این آرمان‌ها و ارزش‌ها مرزهایی را با خود به همراه دارند که ظرفیت گسترش از یک نژاد، قوم، جغرافیا و یا یک قبیله را ندارند؛ یعنی هر حوزه‌ای از ارزش‌ها ظرفیتی مشخص برای بسط و گسترش در قلمرو تاریخ و جغرافیا دارند. برای مثال مدل گسترش حرکت‌ها و جنبش‌هایی که برای قدرت یک قبیله یا گروه خاص شکل گرفته‌اند بر مدار زور و شمشیر می‌چرخد؛ یعنی مرزها را با تحقق بخشیدن به نظامی از سلطه مستقر می‌شود.  بنابراین وقتی که این زور و شمشیر نباشد، بسط و گسترش جریان نیز متوقف می‌شود. اما برخی از رویکردها ظرفیت گسترده‌‌ای در ایجاد پیوند و ارتباط در گسل‌های نژادی، زیانی، قومی و تاریخی دارند و اگر آن حوزه معنایی مبتنی بر عقل و جهان توحیدی باشد این ظرفیت دوچندان می‌شود. اسلام این ویژگی را به طور کامل دارد و به لحاظ تاریخی هم این موضوع را اثبات کرده است.

دکتر پارسانیا در ادامه به حوزه معنایی حاکم بر دنیای معاصر اشاره کرد و گفت: غرب با رویکردی کاملا این‌جهانی و با همه لوازم و کسرتهایی که به اقتضای خود در درون خودش داشته با ایجاد استعمار و فروپاشی امپراتوری‌های اسلامی از جمله گورکانی و عثمانی بسیاری از مفاهیم سنتی از جمله امت را از بین برد و برخی را نیز بر اساس حوزه معنایی مدرن بازتعریف نمود. در نتیجه مردم به صورت فردی در زندگی شخصی خود مسلمان بودند ولی در روابط اجتماعی، اسلام هیچ نقشی نداشت. احساس حقارت و تحقیر و فاصله زیست کشورها و نوع تعامل کشورهایی که یا مستقیما مستعمره بودند یا تنها در ظاهر استقلال داشتند به همراه شکل‌گیری و رشد غده سرطانی اسرائیل که قبله اول مسلمین را تصرف کرده بود جامعه اسلامی را در هم ریخت.

حجت‌الاسلام پارسانیا انقلاب اسلامی ایران را بازگشتی به سوی مفاهیم اصیل اسلامی ارزیابی و شهید سلیمانی را تربیت‌یافته فضای معرفتی و مکتب امام راحل دانست و افزود: نظام معنایی اسلام محدود به زبان، نژاد و یا قوم و قبیله خاصی نیست و تمام نظام هستی، ارتباطات انسانی و زندگی پس از این دنیا نیز در ذیل آن معنادار می‌شود. با این نظام معنایی زندگی انسان با ابدیت پیوند می‌خورد و شهادت آغاز زندگی حقیقی می‌شود. بنابراین نه تنها زندگی بلکه مرگ را نیز معنی‌دار می‌کند.

وی در ادامه گفت: یک بار در صدر اسلام معانی ناب اسلامی جوشید و بین سه الی چهار دهه جغرافیای فرهنگی و سیاسی جهان را دگرگون کرد. اینک پس از 1400 سال، انقلاب اسلامی با این پشتوانه تاریخی و با اقتباس از شهدای صدر اسلام  به میدان آمده است تا شکوه و عظمت اسلام را ذیل کلمه توحید بازیابد. دکتر پارسانیا روز شهادت سردار سلیمانی را از ایام الهی دانست و گفت: در واقع نبرد و مقاومت سردار سلیمانی صحنه مرکزی رویارویی دو حوزه معنایی بود و پس از شهادت سردار سلیمانی نیز نام و یاد او بر بسیاری از مناسبت‌ها تأثیرگذار است.

در ادامه این نشست دکتر حسین اکبری اعمال سلطه بر دنیا را هدف اشغال عراق از سوی آمریکا دانست و گفت: در واقع هدف اولیه نظام سلطه جهانی  به خصوص در زمان نظام دو قطبی این بود که کشور عراق جنگی را از طریق صدام و با حمایت کشورهای هم‌پیمان آمریکا علیه انقلاب اسلامی آغاز کند تا علاوه بر ممانعت از گسترش انقلاب اسلامی، از شکل‌گیری مشترکات دو ملت عراق و ایران که در وحدت با یکدیگر می‌تواند به مؤلفه قدرت مقاومت تبدیل بشوند جلوگیری کند. این جنگ نه تنها نتیجه‌ای برای آن‌ها در بر نداشت بلکه دستاوردهای بزرگی از جمله شکل‌گیری فرهنگ و فلسفه بسیج، احیاء ارزش‌های اسلامی در جنگ و تربیت نیروهای مبارز و انقلابی برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد. به دلیل اهمیت جغرافیایی، تاریخی و اشتراکاتی که بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد آمریکا  در سال 2003 عراق را اشغال کرد تا بتواند با حضور در عراق و سلطه بر منطقه خلیج فارس جهان اسلام را از ارش‌ها تهی کرده و از منابع وذخایر اسلام برای برقراری نظم نوین جهانی استفاده کند. اما با شکل‌گیری مقاومت در منطقه، آمریکا علیرغم هزینه‌های نظامی بالا دستاوردی نداشت و ترجیح داد منطقه را ترک کند.

با شکل‌گیری مقاومت عراق و خروج آمریکایی‌ها از عراق در سال 2011 جبهه مقاومت تقویت شد و یک نوع هم‌افزایی در بین سایر جریان‌های مقاومت به ویژه در لبنان و فلسطین ایجاد شد. با رشد قدرت منطقه‌ای مقاومت آن‌ها سعی کردند با ایجاد و پشتیبانی داعش مسلمان‌ها را با یکدیگر درگیر کنند تا بتواند اهداف خود را در منطقه دنبال کنند. اما این نقشه شوم به دست مقاومت و با فرماندهی سردار سلیمانی با شکست روبه‌رو شد. در صورت عدم ایستادگی جبهه مقاومت در مقابل این جریان، آمریکا و یا داعش جنایت‌های زیادی را در منطقه و دنیا انجام می‌داد و امروز جهان اسلام امنیت نداشت.  بنابراین اگر بگوییم امروز جهان امنیت خود را مدیون شهید سلیمانی است حرف گزافی نگفته‌ایم.

در پایان این نشست پرسش‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان مطرح شد و دکتر پارسانیا به آن‌ها پاسخ داد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما