728 x 90

اثربخشی تحریم‌ها در اقتصاد ناشی از ضعف ساختارها و تصمیمات مدیریتی است

  • 1398/9/25 دوشنبه

به گزارش امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشستی که با حضور رییس، مسئولین و اساتید این دانشگاه برگزار شد به بررسی اوضاع اقتصادی کشور با محوریت تصمیم گیری دولت درباره افزایش نرخ بنزین و پیامدهای آن پرداخت و اظهار داشت: واکاوی شرایط اقتصادی از سال 90 به بعد بیانگر فرصت‌ها و تهدیداتی در این عرصه است که می‌تواند راهبرد آینده کشور را مشخص کند.

پورابراهیمی، ضعف ساختارها و تصمیمات مدیریتی را از عوامل مؤثر در اثربخشی و تشدید تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: کشوری که اقتصادش تک محصولی است و بودجه‌اش به صادرات نفت بسته باشد، با هجمه دشمن گرفتار آسیب می‌شود؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب بارها هشدار دادند و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم به آن پرداخته‌اند.

ضرورت ارائه طرح تحول ساختار بودجه از سوی دولت

وی با انتقاد از عدم ارائه طرح تحول ساختار بودجه از سوی دولت تصریح کرد: طرح تحول ساختار بودجه از سوی دولت، مطالبه رهبری است که ایشان در جمع فعالان اقتصادی کشور از عدم ارائه این طرح گلایه داشتند، به هر حال با این شرایط و تصمیم اتخاذ شده ناچاریم از اقتصاد نفتی جدا شویم، اما باید برنامه و راهکارهای جایگزین آن در بودجه کشور مشخص شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در پایان اسفند 96 در کمیسیون اقتصادی مجلس با همکاری دکتر حسین زاده بحرینی، اقتصاددان و آشنا به مباحث فقهی، کمیته ساماندهی بازار ارز و طرح دو فوریتی آماده شد و با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی موافقت شد، اما دولت تصمیم دیگری گرفت.

وی به شوک ارزی سال گذشته اشاره کرد و افزود: گرچه در حال حاضر مبنای دولت در خصوص سیاست‌های ارزی، محورهای مصوب اسفند 96 کمیسیون اقتصادی مجلس است؛ اما تصمیم دولت و اختصاص 18 میلیارد دلار از منابع ارزی و اعلام ارز 4200 تومانی باعث تورم در کالاهای اساسی شد که هنوز وضعیت 3 و نیم میلیون دلار آن مشخص نیست و طبق گزارش رییس بانک مرکزی در جلسه سران قوا در اسفند 97 تورم در کالاهای اختصاص یافته ارز 4200 تومانی بیشتر از غیر آن بوده است.

عوامل مؤثر در مهار تورم و جایگزینی بودجه نفت

نمایندهٔ کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، چند مؤلفه را در مهار تورم و جایگزینی بودجه نفت مهم عنوان کرد و گفت: در راستای عدالت اجتماعی و وارد شدن آسیب کمتر به اقشار کم درآمد باید اجرای قانون هوشمند سازی مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی که چیزی بالغ بر 50 تا 60 هزار میلیارد تومان است به صورت جدی ادامه پیدا کند.

وی افزود: جایگزین دیگر پایه‌های مالیاتی است، نمونه مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عائدی املاک و مستقلات و در جامعه‌ای که با شوک ارزی روبرو می‌شویم، اینها خودش تورم ایجاد می‌کند و اگر ابزارهای مالیاتی نباشد، اغنیا غنی‌تر و فقرا فقیرتر خواهند شد.

پورابراهیمی، اصلاح سامانه معافیت‌‌های مالیاتی را ضروری خواند و گفت: در حال حاضر 50 هزار میلیارد تومان، معافیت‌های قانونی در کشور وجود دارد که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد و می‌تواند تعادل اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه افزایش قیمت بنزین را غیرکارشناسی دانست و یادآور شد: دکتر لاریجانی چهار طرح پیشنهادی افزایش بنزین را در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح و رأی گیری کرد، اما هیچ کدام رأی نیاورد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با توجه به سابقه هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل در این طرح زمینه سازی و تعامل با مردم در اصناف مختلف صورت نگرفت، خسارت‌های ناگواری در عرصه مادی، معنوی، امنیتی و وجهه بین المللی نظام اسلامی برجای گذاشت، برخی مردم از پشت مورد حمله اغتشاشگران قرار گرفتند، از سرمایه اجتماعی رهبری جهت آرامش مردم هزینه شد؛ در صورتی که مدل‌های بهتری برای هدفمندی سوخت وجود داشت.

طرح کمیسیون اقتصادی مجلس در سهمیه بندی بنزین

وی افزود: هر چند کمیسیون اقتصادی مجلس، طرحی را به دولت پیشنهاد کرد که با آن مخالفت شد، اما در این طرح قرار بود قیمت مصرف نرمال بنزین ثابت باشد و مصرف مازاد از سقف تعیین شده به صورت غیرنقدی مشابه مدل عوارض اعمال شود و در بازه زمانی هر چند ماه، استفاده کمتر از سهمیه مشمول جایزه و تشویق باشد؛ در کنار آن از صادرات بنزین حمایت شود؛ همچنین محاسبه و مدیریت سهمیه بندی خدمات عمومی در حالت‌های مختلفی که اثر روانی کمتری در جامعه داشته باشد.

پورابراهیمی در پایان به کلیات طرح مصوبه مجلس مبنی بر طرح دوفوریتی ممنوعیت افزایش قیمت کالا و هزینه‌کرد درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت‌‌ها و روش‌های حمایتی جهت خدمات ناشی از طرح مدیریت مصرف سوخت، دولت باید نظارت جدی داشته باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما