728 x 90

جدیدترین انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع): کتاب بررسی انتقادی حقیقت عمل منتشر شد

  • 1400/7/25 يكشنبه
انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع)، کتاب «بررسی انتقادی حقیقت عقل و دلالت‌های معرفتی آن از منظر ابن‌عربی» را منتشر کرد. 
انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع)، کتاب «بررسی انتقادی حقیقت عقل و دلالت‌های معرفتی آن از منظر ابن‌عربی» را منتشر کرد. روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع)، کتاب «بررسی انتقادی حقیقت عقل و دلالت‌های معرفتی آن از منظر ابن‌عربی» را منتشر کرد. 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، این کتاب که توسط حجت‌الاسلام مهدی بابایی‌المشیری دانشجوی دکتری این دانشگاه تألیف شده شامل پنج فصل ازجمله مبانی بحث از حقیقت عقل و دلالت‌های معرفتی آن از منظر ابن‌عربی، حقیقت عقل و جایگاه آن از دیدگاه ابن‌عربی، ارزش و اعتبار عقل از دیدگاه ابن‌عربی به همراه نتیجه گیری است.

در این کتاب، نویسنده دیدگاه ابن‌عربی را به عنوان مؤسس عرفان نظری اسلامی درباره حقیقت و جایگاه عقل و قلمرو آن در شناخت حقایق و معارف هستی را تبیین و مورد ارزیابی قرار داده است.

براساس این گزارش، ابوبکرمحمدبن‌علی‌بن‌احمدطائفی حاتمی، معروف به محی‌الدین ابن‌عربی در شهر مرسیه از بلاد شرفی اندلس و در زمان خلافت المستنجد بالله بن‌المقتفی متولد شد.

ابن‌عربی در علوم و فنون گوناگون به‌ویژه در باب طریقت و سلوک، اساتید و مشایخ فراوانی داشته است.

او در شهرهای مختلف مانند اشبیلیه، مرسیه، قرطبه، تونس، فاس، فلسطین، بغداد، مکه، مدینه،حلب، دمشق و ... با عارفان و صوفیان بسیاری دیدار و گفت‌وگو کرد و از صحبت با هریک از آنان بهره‌هایی بود.

ابن‌عربی، شاگردان زیادی از زن و مرد تربیت کرد که شاخص‌ترین ایشان صدرالدین محمد‌بن اسحاق قونوی است که به دست وی به تجلی ذاتی که دیگر پس‌ازآن حجابی نیست و والاترین مقام انسان‌های کامل است مشرف شد، درحالی‌که هیچ‌یک از اولاد و اصحاب او به این مقام نرسیدند.


وی همچنین در طول حیات عارفانه‌اش کتب و رسایل بسیاری به رشته تحریر درآورد که مهم‌ترین آن‌ها "الفتوحات‌المکیه فی‌معرفه‌الاسرارالمالکیه‌والملکیه "و "فصوص‌الحکم ‌و خصوص‌الکلم" است.
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما