728 x 90

لزوم سند معتبر برای تحقیقات و مقالات علمی

عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان: کرسی‌های اسلام‌شناسی آلمان برگرفته از منابع اهل سنت

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، صدیقه خوانساری موسوی در نشست علمی اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های اروپا اظهار داشت: قبل از ورود به دانشگاه زبان آلمانی را در مؤسسه‌ای در تهران یاد گرفتم و کنکور را به زبان آلمانی انتخاب کردم.
وی ادامه داد: چهار سال در دانشگاه شهید بهشتی زبان آلمانی خواندم و بعد از آن سه سال به آموزش زبان آلمانی در دانشگاه تربیت مدرس پرداخته و بعد از فوق‌لیسانس جذب دانشگاه شهید بهشتی شدم و به مدت 11 سال در آنجا مدرس بودم.
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان با بیان اینکه دکتری رشته مورد نظرم به زبان آلمانی در ایران وجود نداشت، تصریح کرد: به این سبب دکتری، رشته دیگری را انتخاب کردم و توانستم پذیرش اسلام‌شناسی از دانشگاه توبینگن را کسب کنم.
خوانساری موسوی با بیان اینکه وقتی بعنوان مسلمان وارد دانشگاه آلمان شدم باید زبان‌های پهلوی، عربی و ترکی را یاد می‌گرفتم، یادآور شد: بعد از گذراندن واحدهای پیش‌نیاز، فعالیت در زمینه رساله را آغاز کردم.
وی تخصص خود در این دانشگاه را تخصص فلسفی اسلامی عنوان کرد و افزود: تخصصم در رابطه با ملاصدرا است که آن را از علامه عاملی شروع کردم تا به ملاصدرا رسیدم.
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان با بیان اینکه قبل از دکتری مدرس بودم و در دو دانشگاه آلمان به صورت همزمان فعالیت می‌کردم، گفت: از سال 2010 فعالیت تدریسم به صورت جدی در دانشگاه توبینگن آغاز شده و مدت 12 سال است در حال تدریس هستم.
خوانساری موسوی با بیان اینکه توبینگن 130 هزار نفر جمعیت دارد و شهر دانشگاهی است، متذکر شد: دانشگاه این شهر بین‌المللی است و رشته اسلام‌شناسی رشته‌ای باسابقه در این دانشگاه است.
وی با بیان اینکه دانشجو باید علاقه شخصی به رشته اسلام‌شناسی داشته باشد، اضافه کرد: اسلام در این کشور مانند اسلام معرفتی ما نیست و با وجود تمام مشکلات دانشجو باید به صورت قلبی با این دین آشتی کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان تصریح کرد: باید معرفت و کششی در فرد به وجود آید و بیگانگی او با این دین از بین برود.
خوانساری موسوی با بیان اینکه دانشجویان رشته اسلام‌شناسی باید زبان عربی را یاد بگیرند، ادامه داد: بعد از عربی مکالمه و گراماتیک دانشجو موظف است بین دو زبان ترکی و فارسی یک زبان را انتخاب کند.
وی از وجود 4 میلیون نفر ترک زبان در آلمان خبر داد و افزود: دانشجویان با آنها برخورد زیادی دارند و تا چند سال گذشته علاقه داشتند زبان ترکی را یاد بگیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان با اشاره به مقاومت ایران در مقابل آمریکا و اسرائیل گفت: از آن زمان تاکنون جاذبه‌های یادگیری زبان فارسی برای دانشجویان این کشور بیشتر شده است.
خوانساری موسوی اضافه کرد: در حال حاضر کلاس‌های زبان فارسی چند برابر زبان ترکی دانشجو دارد.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنم دانشجویان را با مشاهیر ایران آشنا کنم، متذکر شد: برخی متون را به زبان آلمانی ترجمه می‌کنم و برخی را خودم می‌نویسم.
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان با بیان اینکه این دانشجوها در محیط آلمانی زبان، زبان ایرانی یاد می‌گیرند، یادآور شد: اگر خودتان را متمرکز کنید، شما می‌توانید در طول دو سال زبان بیگانه را یاد بگیرید.
خوانساری موسوی با بیان اینکه بیاناتم حاصل تجربیات 10 ساله‌ام است، ادامه داد: ما باید نقاط ضعف خودمان را بگوییم و این در حالی است که جایگاه علمی طلاب ما بالا است و دروازه‌های علم و تکنولوژی در مغرب زمین نیست.
وی با بیان اینکه از اواخر قرن 19 اسلام‌شناسی رشته مستقلی در دانشگاه توبینگن شده است، گفت: این رشته در دو بخش اسلام کلاسیک و اسلام مدرن در حال تدریس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان، فلسفه اسلامی را شاخه فعالیت خود عنوان کرد و متذکر شد: این شاخه هنوز به عنوان رشته مستقل در کشور آلمان دیده نشده است.
خوانساری موسوی با بیان اینکه به تازگی در دانشگاه‌های آلمان مرکز الهیات اسلامی دایر شده است، تصریح کرد: این رشته به اسلام‌شناسی در علم حدیث و قرآن تاکید دارد.
وی هدف از ایجاد این مراکز را جلوگیری از تعصبات دانست و ادامه داد: امامان مساجد از ترکیه و کشورهای عربی می‌آمدند و خطبه‌هایی می‌خوانند که در آن بسیاری از مسائل مطرح می‌شد و چهره اسلام را مخدوش کرده و بدآموزی برای جوانان داشت و پیامدهای بدی را در آلمان داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان  با بیان اینکه این مراکز بودجه بالایی دارند، گفت: این مراکز از دولت فدارال آلمان و کشور ترکیه بودجه می‌گیرند ولی مراکزشان با مراکز شیعه همکاری نمی‌کنند.
خوانساری موسوی با بیان اینکه تحقیقات، مقالات و کتبی که در ایران تألیف می‌شود، همه مورد تائید در کشورهای بیگانه نیست، اضافه کرد: نویسندگان و علمای ما باید در نوشته‌های خود سند معتبر را ذکر کنند هر چند این اسناد از تشیع و تسنن باشد.
وی با بیان اینکه اسلام‌شناسی در آلمان، 90 درصد از منابع اهل تسنن استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: کرسی‌های اسلام‌شناسی از منابع اهل تسنن است و مسئله این است که چقدر از منابع درست است؟!
عضو هیئت علمی دانشگاه توبینگن آلمان با بیان اینکه یکی از خلاء‌های بزرگ در آلمان این است که ما شیعیان منابع کافی داشتیم و اقدامی نکردیم، تصریح کرد: علمای قم مایه افتخار هستند ولی در رابطه با معرفی شیعه در دنیا فعالیت‌های کلیدی انجام ندادند.
در ادامه خانم خوانساری به سؤالات برخی از دانشجویان پاسخ داد.

صوت نشست علمی


 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما