728 x 90
گالری دانشگاه

گالری دانشگاه

گالری دانشگاه

گالری دانشگاه

گالری دانشگاه

گالری دانشگاه

گالری دانشگاه

گالری دانشگاه
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام واحد اولّیۀ دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پی رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در سال 1363، به منظور بالا بردن سطح آگاهی­های سیاسی طلاب در زمینه­های جهان اسلام، ایران و روابط بین­الملل شروع به کار نمود. به دنبال درک و پذیرش ضرورت تربیت محقق سیاسی، واحد فوق، اقدام به برگزاری دوره­های آموزشی کوتاه مدت عمومی و تخصصی نمود؛ و با انجام بررسی­های کارشناسی و اخذ نظرات استادان حوزه و دانشگاه، در سال 1364 اقدامات اولیه به منظور ثبت مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم(ع) را آغاز نمود.
سال 1366 با تلاش دلسوزانه مسئولان، دوره­های آموزش سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نحو منسجم­تری شروع شد. این اقدام عملی و مؤثر با استقبال فراوان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم مواجه گردید و دوره­های آموزش سیاسی با برنامه­ریزی جدیدی توسعه پیدا کرد.
این دوره­های آموزشی که شرط اساسی پذیرش در آن اشتغال به دروس حوزوی و داشتن دیپلم متوسطه بود، بر اساس واحدهای رسمی مصوب وزارت فرهنگ و آموزش عالی و توسط استادان مجرب و اعضای هیئت علمی مدعو از حوزه­های علمیه و دانشگاه­های معتبر، آغاز به کار کرد.
از ابتدای تأسیس این دوره­ها، سعی بر این بود که اعضای هیئت علمی باسابقه و متعهد از مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، برای همکاری در تدریس و تکمیل کادر هیئت علمی دعوت شوند. مؤسسه در این دوره موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورد.

دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی است حوزوی، آموزشی و انقلابی که به فرموده مقام معظم رهبری نماد روشنفکری حوزه است. این نهاد با ایفای نقشی فعال در برقراری ارتباط میان حوزه­های علمیه و دانشگاه­ها، و نیز با توجه به داشتن درک واقع ­بینانه­ای از نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی، به آموزش و بازسازی علوم انسانی بر اساس مبانی اسلامی و نیز تربیت نیروی انسانی انقلابی و متخصص در عرصه­های علمی، آموزشی و مدیریتی می­پردازد.
دفتر تبلیغات اسلامی برای تحقق این مهم، خود را متعهد می‌داند به: محوریت معارف قرآن و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و میراث گرانسنگ حوزه­های علمیه، مرزبانی فکری ـ فرهنگی از آرمان­های امام خمینی(ره) و ولایت فقیه و نظام اسلامی، روشن­فکری و آزاداندیشی دینی، آینده­نگری و نوسازی سازمانی. همچنین این دفتر سامان­دهی و اجرای فعالیت­های زیر را ضروری می­داند:
1. شناخت مستمر نیازهای نظام و اقشار مختلف، جهت هدف­مند نمودن عرضه دانش تخصصی حوزوی، دانشگاهی و مهارت­های کاربردی مورد نیاز در عرصه ملی و فراملی؛
2. ارائه آموزش­های مورد نیاز نظریه­پردازی و اندیشه­سازی در عرصه علوم و معارف اسلامی، به منظور تأمین نیازهای فکری دینی جهان معاصر؛
3. ارائه آموزش­های مورد نیاز برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه تبلیغ دینی و پژوهش­های علوم اسلامی؛
4. ارائه آموزش­های کاربردی و کوتاه مدت، و آموزش مهارت­های مورد نیاز در تبلیغ و پژوهش دینی؛
5. حضور و مشارکت در مراجع سیاست­گذاری و برنامه­ریزی آموزشی کشور، برای زمینه­سازیِ تأمین نیازهای فکری ـ دینی مخاطبان خود (مبلّغان، محققان، مدرسان، طلاب، نخبگان علمی و فرهنگی، نهادها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی و خانواده­های طلاب و روحانیون)؛
6. تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر فرهنگی، پژوهشی، تبلیغی و آموزشی (مدیر، مدرس، محقق و مبلّغ)؛
7. ارائه آثار علمی، فرهنگی و هنری.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما