728 x 90
دانشگاه مستنصریه
همکاری علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دانشگاه مستنصریه بغداد هیئت اعزامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در دیدار با رییس و اساتید گروه علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه به تبادل نظریات علمی و همگرایی در سیاست‌های کلان و همچنین توافق بر محورهای همکاری پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر خالد عبد‌الاله عبد‌الستار، رییس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه بغداد در این دیدار اظهار داشت: رشته‌های سیاسی این دانشکده در سه محور نظم سیاسی، اندیشه سیاسی و روابط سیاسی بر اساس تقسیمات یونسکو می‌باشد. وی تاکید داشت که تحصیلات عالیه جزو تحصیلات و مطالعات نخبه‌گرایانه است و به همین دلیل تعداد دانشجویان در سطوح عالی تحصیلات باید اندک و همراه با تمرکز بر موضوعات علمی باشد.

وی با اشاره به شخصیت‌های بارز اسلامی گفت: محمد عمار مصری کسی بود که در ابتدا گرایش کمونیستی داشت و دست به تالیفاتی در اندیشه کمونیستی زد و بهترین کتاب‌ها را در این زمینه به نگارش درآورد؛ سپس لیبرال شد و بار دیگر کتاب‌های خوبی با اندیشه لیبرالیسم نوشت اما در نهایت به اسلام و گرایش‌های اسلامی گروید و بهترین کتب خود را با گرایش اسلامی تألیف نمود.

وی با مقایسه تغییرات اجتماعی در ایران و عراق تأکید داشت: تغییرات جامعه ایران نشأت گرفته از درون جامعه ایرانی است در حالی که تغییرات سیاسی در عراق بوسیله تغییرات خارجی و اتفاقات بیرونی رقم خورده است.

در ادامه احمد رهدار رییس گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز با تأکید بر این نکته که هدف اساسی ما تغییر و نوسازی روش‌ها و چهارچوب‌های غربی نیست خاطرنشان کرد: هدف ما بنیان‌گذاری و تأسیس روش‌ها، مبانی و نظریات غربی است. به عنوان مثال در اندیشه غربی از حقوق انسان همانند حق حیات بسیار سخن به میان می‌آید در حالی که اندیشه اسلامی از حکم سخن می‌گوید و تفاوت میان حق و حکم در این است که حق قابل انتقال به دیگران است اما حکم لازم‌الاتباع است. بنابراین در مورد زندگی می‌توان گفت انسان‌ها محکوم به زندگی هستند نه اینکه صرفا حق حیات و زندگی داشته باشند.

در این دیدار رسول نوروزی عضو هیئت علمی گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز بر لزوم شناخت تمدن عمیق اسلامی و تمایز و مرز‌بندی با تمدن غربی تاکید کرد و گفت: هویت از محور‌های اصلی تمدن اسلامی است که برای شکل‌گیری تمدن فراگیر اسلامی لازم است. ضروری است تا علاوه بر مرزبندی با تمدن‌های رقیب از جمله تمدن غربی، بر هویت‌سازی درونی و حفظ تنوع و تکثر درون امت اسلامی نیز اهتمام گردد.



 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما