728 x 90
برگزاری اولین نشست بین‌المللی اسلام‌شناسی
برگزاری اولین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی اسلام‌شناسی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، اولین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی اسلام‌شناسی  با موضوع «الهیات کرونا» روز سه‌شنبه 11/9/1399 به همت دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم  و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در این نشست برخط که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های اروپا، اساتید و دانشجویان داخل کشور، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اروپا، جمعی از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دکتر سید هادی ساجدی؛ مدیر دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود موسوی؛ دانشیار و مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم (ع) به طرح مباحث خود پرداخت.   

در این نشست دکتر سید محمود موسوی باورمندی به کتاب خدا (قرآن) و همچنین کتاب خلقت را در افزایش فهم از این دو کتاب مهم ارزیابی کرد و افزود: در تفسیر ویروس کرونا نباید تنها به قرآن و روایت بسنده کرد و تفسیری ظاهرگرایانه از این پدیده ارائه داد، بلکه باید بتوان این پدیده را با اتخاذ رویکرد فلسفی مناسب تفسیر و توجیه نمود. وی همچنین عقل را ابزاری قابل اطمینان در تفسیر و فهم کلام خدا دانست و بر ظرفیت این ابزار بر رشد فهم انسان از این پدیده و رابطه خدا با انسان تأکید کرد.  

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به کمک‌ها و جانفشانی‌های مسلمانان ایران به بیماران و خانواده‌های آنان  در روزهای سخت کرونا اشاره کرد و ادامه داد: مردم تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و پیامدهای این ویروس به کار بستند و در این راه وظیفه و تعهد خود را به شیوه‌ای نو بازتعریف کردند.

وی در ادامه افزود: بر اساس احادیث شیعه، دردها، بلایا و ناملایمات زندگی- تحت عنوان ویروس کرونا یا هر عنوان دیگر-  می‌تواند به عنوان هشداری از سوی خدا برای بیداری ما تفسیر شود. به عبارت دیگر به ما یادآوری می‌شود که انسان تنها جسم نیست و نباید به این جهان و مادیات دل‌بسته بود.

در پایان این نشست پرسش‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان مطرح شد و دکتر موسوی به آن‌ها پاسخ داد.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما