728 x 90
یاوری
نقش اهل بیت(ع) در هویت بخشی و انسجام اجتماعی شیعه

به گزارش امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جلسه‌ای که با حضور دانشجویان و کارمندان دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه امام رضا(ع) برگزار شد، به تبیین نقش اهل بیت(ع) در هویت بخشی به شیعه در تمایز با دیگران پرداخت و گفت: این موضوع می‌تواند با عنوان یک موضوع پژوهشی در نشست‌های علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویی مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به اقدامات دشمنان اسلام در حذف مکتب شیعه اشاره و تصریح کرد: حسادت سیاسی دشمنان نسبت به نعمت ولایت و امامت اهل بیت(ع) باعث شد که حق ایشان را غصب کنند و مردم را از طرفداری و علائم تشیع منع کنند.

وی لعن و کتمان فضائل اهل بیت(ع) را یادآور شد و گفت: امام باقر(ع) فرمودند: برای دشمنان ما مثل حجاج بن یوسف، شنیدن نام کافر، شیرینتر از نام شیعه است؛ چنان که امروز شاهد هستیم داعش با آمریکا و اسرائیل علیه مسلمانان و تشیع هم پیمان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری تأکید کرد: بیان علائم شیعه از سوی امام حسن عسکری(ع) در جهت احیای تشیع صورت گرفت، ایشان تلاش کردند با این راهبرد زیرکانه در مخالفت با دستگاه استکبار و طاغوت آن زمان، انسجام اجتماعی و هویت تشیع حفظ شود.

وی افزود: ایشان پیروان خویش را به پنج چیز سفارش کردند: 51 رکعت نماز گذاردن در هر شبانه روز (هفده رکعت نماز واجب و سی و چهار رکعت نافله) زیارت اربعین و انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم که با توجه به مجموعه این ویژگی‌ها منظور از مؤمن در متن حدیث «شیعه» است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به توصیه‌ها و تعالیم امام صادق(ع) به زید شهام اشاره و خاطرنشان کرد: نامه امام(ع) به زید خطاب به عموم شیعیان است، ایشان مطالب اخلاقي، مباحث اعتقادي، عبادات، كلياتی از مباني اسلام و در فرازي حقوق اجتماعي را مطرح مي‌فرمايند و می‌خواهند شیعیان با عمل به این تعالیم متمایز از دیگران باشند.

وی بیان محاسن کلام اهل بیت(ع) و عمل به دستورات ایشان را مایه جذب حداکثری عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) خطاب به شیعیان فرمودند: شیعیان، مایه زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید و زبانتان را حفظ کنید و از زیاده روی و زشت گویی بازدارید؛ همچنین پیامبر اکرم(ص) در روایات مختلف و حضرت علی(ع) در خطبه همام نیز اوصاف پرهیزکاران و علائم ایمان را بیان کرده‌اند و صفاتی همچون ترس از خداوند، آمادگی برای مرگ، حسن خلق با مردم، امانت داری، صدق حدیت و راستگویی را از علائم شیعه برشمرده‌اند.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما