728 x 90
ستاری
پژوهشی که با کمک دولت تولید شود به سرانجام نمی رسد ستاری،معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به تجاری سازی علوم انسانی اشاره کرد و گفت: پژوهشی که با کمک دولت تولید شود به سرانجام نمی رسد و هیچ دانشگاهی با کمک دولت، نمی تواند محصول خوبی عرضه کند و خروجی ندارد، از این رو ابن سینا، فارابی و رازی در یک اکوسیستم رشد کردند که تا به حال در بین ما باقی مانده اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام به نقل از خبر حوزه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که  در «پنجمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی» که به همت دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برپا گشته است شرکت کرد و از اهمیت علوم انسانی در تحول جامعه و خلق ارزش افزوده گفت. 

دکتر سورنا ستاری، در افتتاحیه پنجمین دوره تابستانی گفتمان نخبگان علوم انسانی، در در تالار فردوسی دانشگاه تهران اظهار کرد: دانشجویان رشته های علوم انسانی باید این پرسش را برای خودشان حل کنند که چرا وارد این رشته شدند و جامعه از آنها چه انتظاری دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر بودجه کشور در سه بخش آموزش، بهداشت و دفاع هزینه می شود و بقیه بخش ها بیشتر از ۱۵ درصد نیست، افزود: ما در تاریخ کشورمان هیچ زمانی به اندازه امروز در زمینه آموزش و پژوهش هزینه نکرده ایم؛ اما جاس سؤال است که چرا نمی توانیم ابن سینا، فارابی، سعدی، حافظ و ... تربیت کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به پیامدهای نادیده گرفتن علوم انسانی در کشور، تصریح کرد: ملتی که چند هزار سال تاریخ تمدن، تاریخ علم، تجارت، فناوری دارد، چرا با این همه دانشگاه، آموزشگاه و پژوهشگاه نمی تواند اندیشمندانی مثل گذشته داشته باشد، چه اشتباهاتی در دیدگاه ها و نظریات علوم انسانی ما وجود دارد، اصولا دانشگاه یک مفهوم وارداتی یا یک مفهوم بومی کشور ما است و نقش دولت در این میان چیست.

ستاری ادامه داد: اگر ما بخواهیم که دانشگاه در کشور محور توسعه و پیشرفت باشدباید بدانیم که آن نیاز به اکوسیستم دارد، آیا دولت می تواند اکوسیستم ایجاد کند، اکوسیستم دولتی مثل جنگل هایی است که در اطراف شهرها با صرف هزینه ایجاد کرده، تا وضع محیط زیست بهتر شود، اما اکوسیستم طبیعی و جنگل های بارانی که در کشور و دنیا وجود دارد؛ دارای تنوع ژنتیکی و تنوع فوق العاده است که اگر یک درخت خشک شود، ده تا درخت دیگر رقابت می کنند که جای آن را بگیرند.

وی به تجاری سازی علوم انسانی اشاره و ادامه داد: پژوهشی که با کمک دولت تولید شود به سرانجام نمی رسد و هیچ دانشگاهی با کمک دولت، نمی تواند محصول خوبی عرضه کند و خروجی ندارد، از این رو ابن سینا، فارابی و رازی در یک اکوسیستم رشد کردند که تا به حال در بین ما باقی مانده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور یادآور شد: اگر علوم انسانی به صورت صحیح تجاری سازی شده بود، بسیاری از معضلات امروز در جامعه نبود، وضع حجاب و فرهنگ ما بهتر بود، آیا بانکداری ما مطابق با کتاب هایی است که می نویسیم؛ بنابراین پیاده سازی و کاربردی شدن آن نیاز به اکوسیستم دارد.

وی، علوم انسانی را یکی از پایه های جدی اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: در این شرکت ها اکثر کارهای آن مدیریت و اقتصاد است و درصد کمی از آن مباحث مهندسی است، بسیاری از تولید محتواهای سایت ها، بازی های کامپیوتری، فیلم ها وسناریوهایی که در سینمای غرب به جهان عرضه می شود، همه علوم انسانی است، اما چرا ما با این همه مبانی دینی و سابقه تمدنی نتوانسته ایم تولید کنیم.

ستاری تصریح کرد: دانشگاه های ما یک مفهوم وارداتی و غربی است، هرچند با نگاه مقدسی ایجاد شده، اما بومی نشده است، به عنوان مثال صنعت فرش ما زاییده هزاران سال تاریخ است که در صد سال گذشته بارها خواسته ایم آن را تعطیل کنیم، هیچ کمکی به آن نشده است، اما بالاترین صادرات را دارد، این همان اکوسیستم است؛ در صورتی که کارخانجات ما یک خط تولید وارداتی است که هر بخش آن به بیرون وابسته است، اما به آن افتخار می شود و مورد حمایت است.

وی، تقویت شرکت های دانش بنیان را مهم خواند و گفت: پیاده سازی و تجاری سازی علوم انسانی نیاز به اکوسیستم دارد، اکوسیستمی که برگرفته از مفاهیم دینی، تمدنی و ارزش های فرهنگی ما باشد و اگر بخواهیم علوم انسانی خروجی داشته باشد و از دین و اصالت های خودمان نگذریم، باید شرکت های دانش بنیان  را تقویت کنیم و بخش خصوصی در این زمینه باید سرمایه گذاری داشته باشد.

گفتنی است، پنجمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی سیزدهم الی بیست و هفتم مردادماه در اردوگاه دانشگاه امام صادق شهر دماوند به همت دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام در حال برگزاری است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، از فعالان برجسته و نخبگان علوم انسانی خواست موضوع تجاری سازی را ستون کارهای علمی و پژوهشی خود قرار دهند چراکه فرهنگسازی و ترویج ارزش ها، با وجود یک محصول یا خدمت دارای متقاضی و رقابتی مبتنی بر زیست بوم جامعه رنگ واقعیت می گیرد. ستاری همچنین به حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این راه، حمایت از زیست بوم نوآوری و رونق کسب و کارهای حوزه تولید محتوا و علوم انسانی را در اولویت های خود قرار داده است.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما