728 x 90
یونسکو 4

یونسکو 2

یونسکو 3

یونسکو 5

یونسکو 9

یونسکو 7

یونسکو 8
روابط عمومی برگزاری نشست بررسی انتقادی اسناد سیاست فرهنگی یونسکو مواجهه انقلاب اسلامی با سیاست های فرهنگی یونسکو باید علمی و از موضع فعال باشد

مدیر گروه آموزشی مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مواجهه ما به عنوان نظام مدیریت فرهنگ و نظام سیاستگذاری فرهنگ کشور با یونسکو، سیاست ها و کنوانسیون های فرهنگی که این نهاد در سطح بین الملل گفتمان سازی می کند، باید مواجهه علمی، تخصصی و از موضع فعال باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین هاشمیان در نشست علمی «بررسی انتقادی اسناد سیاست فرهنگی یونسکو » که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: رشته سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ دراین دانشگاه رشته ای پویا می باشد و به دنبال پاسخگویی به چالش ها و مسائل روز فرهنگی کشور است.

وی گفت: مسائل فرهنگ در کشور ما این طور نیست که به عنوان یک سیستم بسته و ایزوله از منطقه و جهان مطرح باشد، بلکه بسیاری از مسائلی که امروز ما در مقام سیاستگذار و مدیریت فرهنگ با آن دست و پنجه نرم می کنیم، مسائلی است که تحت تأثیر تعاملات مان با محیط پیرامونی مان، منطقه و بین الملل بر ما عرضه می شود.

مدیر گروه آموزشی مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: تعیین این موازنه و این که ما بتوانیم به عنوان نظام فرهنگی و مدیریت فرهنگی کشور در تعاملات فرهنگی(در سطح منطقه و جهان) به نحوی عمل کنیم که ضمن این که نمی توان تأثیرپذیری را انکار کرد، با توجه به خاستگاه و مبانی انقلاب اسلامی که انقلاب فرهنگی بوده، از موضوع فعال اثرگذار باشیم.

وی تصریح کرد: اولویت استراتژیک برای ما این است که امروز بتوانیم اولا از تحولاتی که در سطح فرهنگ بین الملل می گذرد، شناخت پیدا کنیم. در ثانی تحلیل و تبیین کرده و نهایتاً به برخی از برنامه ها جهت کنشگری و بازیگری فعال در این عرصه برسیم. حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان اظهار داشت: بی شک فرم بازیگران کنشگری در سطح بین الملل، فرمی نهادی است و مهم ترین نهاد بازیگر در عرصه فرهنگ بین الملل، سازمان علمی فرهنگی یونسکو است که به هر حال با سیاست ها و کنوانسیون های مختلف، فعالیت ها و برنامه های مختلفی که در سطح بین الملل دارد، تلاشم می کند به نوعی راهبردی فعالیت های فرهنگی را رقم بزند.  وی گفت: مواجهه ما به عنوان نظام مدیریت فرهنگ و نظام سیاستگذاری فرهنگ کشور با این نهاد، سیاست ها و کنوانسیون های فرهنگی که این نهاد در سطح بین الملل گفتمان سازی می کند، باید مواجه علمی، تخصصی و از موضع فعال باشد دبیر شورای راهبری قطب های فکری دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تجربه ای که تاکنون رقم خورده، نشان می دهد که در این موضوع ضعف جدی داریم لذا آغاز بحث ما این است که چکار کنیم که این ضعف را رفع کنیم و امروز دغدغه دانشجویان ما در حوزه سیاستگذاری و مدیریت فرهنگ این است که بتوانیم از ظرفیت آموزشی و پژوهشی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ایجاد شده، استفاده و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را در مواجه فعال با این جریان که در عرصه بین االملل وجود دارد و به تبعش تاثیرات خاص خود را در کشور ما برجای گذاشته، تقویت کنیم.

وی افزود: با توجه به بحث2030 حساسیت هایی در دانشجویان این دانشگاه ایجاد شده، اما تبعا این حساسیت تنها در بحث2030 نبوده است. اسناد و کنوانسیون های فرهنگی یونسکو متنوع است و یکی از آنها با توجه به برخی ابعاد، رسانه ای و جریان ساز شد و حوزه، جریان های دیگر، مراجع و نخبگان دینی نسبت به آن موضع گرفتند اما بالتبع قصه وسیع تر است.

حجت الاسام والمسلمین هاشمیان اظهار داشت: هدف ما در این نشست آن است که بر برخی حوزه های جدی مروری کنیم و نهایتاً آن دسته از دانشجویان ما که دغدغه و انگیزه لازم را دارند، بتوانند از این جهت عقبه تئوریک نظام را در شناخت حداقل این اسناد و انجام فعالیت های پژوهشی تقویت کنند تا در موضع انفعال قرار نگیریم.

نماینده سابق ایران در یونسکو

برخورد منفعلانه با سند بین المللی شایسته نظامی بر آمده از انقلاب اسلامی نیست

نماینده سابق ایران در یونسکو گفت: بعد از تولید سند 2030 منفعلانه برخورد کردن با سند بین المللی، شایسته نظامی بر آمده از انقلاب اسلامی با گفتمان قوی دینی با پیام جهان شمول و عالم گیر نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، محمدرضا مجیدی در نشست علمی «بررسی انتقادی اسناد سیاست فرهنگی یونسکو » که با حضور دانشجویان رشته  دکتری سیاستگذاری فرهنگی و کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد یونسکو در فردای پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 در نگاه اول برای بازسازی مراکز آموزشی منهدم شده بعد از این جنگ، تأسیس شد و سپس به اقتضا و تأکید، عنصر فرهنگ اضافه شده و با توجه به اتفاقی که در ژاپن(بمباران هسته ای دو شهر ناکازاکی و هیروشیما) اتفاق افتاد و جوامع جنگ زده نقش دانش را در تحولات بشری دیدند، عنصر علم هم به آن افزوده شد. وی گفت: یونسکو به سان نظم ملل متحدی، در قریب سه دهه گذشته با یک تغییر عمده ای در عرصه بین الملل با عنوان گذار از نظام دوقطبی با فروپاشی بلوک شرق مواجه شد و دوران گذاری که همچنان وجود دارد که معلوم نیست چه نظمی حاکم است، باید به این پرسش پاسخ می داد که در قرن پیش روی چه جایگاهی خواهد داشت. نماینده سابق ایران در یونسکو تصریح کرد: یونسکو برای خود در حوز ه های مختلف بیلانی دارد که پیشنهاد می شود با توجه به مباحث مطرح شده در حوزه 2030 ، بند بند این سند با اسناد پشتیبان آن مورد کنکاش دقیق علمی، استدلالات محکم و نقد گفتمانی، ادبیاتی، سیاسی و اجرایی قرار بگیرد و نکات مثبت بیان و نکات ضعف و چالش هایی که پیش روی جوامع قرار می دهد، به درستی تبیین شود که به حضور مؤثر و فعال ما در فرایندی به نام تولید اسناد و کنوانسیون های بین المللی کمک کند.

وی افزود: امیدواریم دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این زمینه پیشگام شود و این خلأیی که اشاره شد، مورد توجه قرار بگیرد و اسناد تولید شده در هفتاد هشتاد سال گذشته عمیقا مورد بررسی قرار گرفته و تیم عملیاتی و کارشناسی محتوایی، روشی و زبانی قوی را به حوزه اجرا و سیاستگذاری در کشور تقدیم کند که این خلأ کاملا مشهود است.

مجیدی اظهار داشت: بعد از تولید سند 2030 منفعلانه برخورد کردن با سند بین المللی، شایسته نظامی بر آمده از انقلاب اسلامی با گفتمان قوی دینی با پیام جهان شمول و عالم گیر نیست. این آسیب شناسی های دهه پنجم انقلاب در راه رفته و آینده پژوهی در هزار راه نرفته، نقیصه است.

 وی گفت: در این حوزه کم کاری کرده ایم و این کم کاری متوجه حوزه و دانشگاه است. سفیر و نمایندگی دائمی ایران در یونسکو به عنوان دیده بان و عملیات کننده در خط مقدم نیاز به عقبه دارد. نماینده سابق ایران در یونسکو تصریح کرد: یونسکو در دو کلمه خلاصه می شود، هم تریبون است و هم رصد خانه. اگر مدعی هستیم که حرفی برای گفتن داریم(به اعتبار جزء ایرانیت، و اسلامی و انقلابی بودن هویت ما) که داریم، از بعد تریبونی یونسکو هر چه تولیدات شما قوی تر باشد، مخاطب برای آن وجود دارد. اجزای هویت ایرانی امروز، تاریخ، تمدن، فرهنگ و تفکر انقلابی است. وی افزود: به اعتبار رصدخانه بودن یونسکو باید گفت که اگر ما شامه ای قوی و حضور مؤثری در نشست های یونسکو داشتیم، باید می فهمیدیم که تولیدات هالیوود و بالیوود و ... به چه سمتی خواهد رفت. مجیدی خطاب به دانشجویان حاضر در این نشست اظهار داشت: با توجه به این که حوزه مطالعاتی آکادمیک شما کاملاً با مسائل اجتماعی و فرهنگی گره خورده، توجه به این ظرفیت ها بسیار مهم است. وی گفت: خطاب بسیاری از اسناد بین المللی ما نیستیم، بلکه این اسناد برای 105 واحد ملی در جهان تولید می شود. بسیاری از کشورها، مثل ما دانشگاهی که بخواهد سیاستگذاری و مدیریت فرهنگی درس بدهند، ندارند و منتظر هستند که سندی برای آنها تدوین شود تا کاری را انجام دهند. نماینده سابق ایران در یونسکو تصریح کرد: اگر می خواهید در سطح بین الملل تأثیرگذاری داشته باشید و به تعبیر سند چشم انداز 20 ساله ما که می گوید باید الهام بخشی داشته باشید، لازم نیست که مبلغ بفرستید، بلکه حضور مؤثر داشتن و یک واژه را در یک سند بین المللی قرار دادن، کار دو دهه تبلیغ انجام شده است. در این اسناد، پشتوانه گفتمانی وجود دارد که این بعد ایجابی اش است و بعد سلبی آن، این است که اگر توجه نکنیم یک واژه کشنده در آن می آورند. وی افزود: کسی نمی تواند در سیاستگذاری فرهنگی بین الملل، مطلب بنویسد و حداقل به دو زبان کار یونسکو(انگلیسی و فرانسوی) مسلط نباشد، یعنی پایان نامه را به آن زبان ها ننویسد. قبل از ورود به رساله دکتری، ابتدا زبان فرانسه و انگلیسی را فرابگیرید و نسبت به آن اشراف داشته باشید و بتوانید با استدلال، آسیب های اسناد را بیان کنید. چنین فارغ التحصیلی قطعا مورد نیاز است و به سراغش خواهند آمد.

مجیدی خاطر نشان کرد: حضور مؤثر در فرآیند تولید اسناد، نیازمند استلزاماتی از قبیل تسلط محتوایی، روش و زبانی است. ظرفیت آماده است، اگر استفاده شود، لنا می شود و اگر استفاده نشود، علینا خواهد شد.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما