728 x 90
نشست 2

نشست 1
روابط عمومی برگزاری دومین نشست تاریخ شفاهی حوزه علمیه ؛ضرورتها، تجربه ها، روشها دومین نشست تاریخ شفاهی حوزه علمیه ؛ضرورتها، تجربه ها، روشها در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

دومین نشست تاریخ شفاهی حوزه علمیه ؛ضرورتها، تجربه ها، روشها در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) دومین نشست تاریخ شفاهی حوزه علمیه ؛ضرورتها، تجربه ها، روشها با حضور حجت الاسلام والمسلمین سعید فخر زاده مدیر بخش تاریخ شفاهی حوزه هنری یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد. در آغاز این نشست ایشان با اشاره به ضرورت تاریخ شفاهی حوزه علمیه، به اولویت بندی موضوعات پرداخته و پاسخ دهی به شبهات حول و حوش حوزه علمیه  و روحانیت را یکی از نخستین موضوعات صاحب اولویت در این بخش دانستند. ایشان مدلهای تاثیر گذاری در مطالعات تاریخ شفاهی را هم مورد توجه قرار داده و آن را راهکاری برای پیشبرد اهداف انقلاب و حفظ دستاوردهای حوزه ی کارآمد دانستند و در این زمینه به روحانیت جریان ساز و مطالعه ی مدارس و کانونهای مهم حوزوی اشاره کردند. ایشان در بخش دیگری به این نکته پرداختند که می بایست نقش واقعی روحانیت و بازشناسی این جریان از طریق تاریخ شفاهی صورت بگیرد که در این راستان تولید و نشر آثار نوشتاری یکی از بهترین کارها می تواند باشد. وی در ادامه افزود: «نخست می بایست به گردآوری سندهای موجود پرداخته و براساس غنی سازی این سندها و جمع آوری سایر اطلاعات به ساختار آرشیوی نیز توجه کرد». در ادامه ایشان به جایگاه شناخت حوزه قدیم برای طلاب جدید اشاره کردند و تاریخ شفاهی را بستر مناسبی برای این امر دانستند. مدیر تاریخ شفاهی حوزه هنری با این توجه که در حوزه هنری کار بر روی خاطرات برخی از روحانیون نیز شده است، افزودند: «حتی شماری از شبکه های خارجی نیز به تاریخ شفاهی جمهوری اسلامی و روحانیت توجه نموده و اسناد و اطلاعات این موضوع را گردآوری کرده اند.» وی با توجه به روشمند سازی تاریخ شفاهی به عنوان یک نیاز واقعی افزودند تدوین و بازآفرینی کارهای موجود می تواند یک اثر را به تمامی کانونهای علمی ارائه دهد. همچنین در ادامه این موضوع را مطرح کردند که حوزه در تاریخ شفاهی علاوه بر اینکه باید در قامت انقلاب مطالعه شود، باید به صورت یکتا و یکپارچه نیز بررسی کرد و بنا بر استقلال فکری این مجموعه به آن پرداخته شود. ایشان در پایان، عقلانیت را راهکار توجه مخاطب به دستآوردها و نوشته های تاریخ شفاهی دانسته و موضوع عقلانیت را در تولید اثر بسیار مهم قلمداد کردند.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما