728 x 90

برگزاری اولین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی اسلام‌شناسی

  • 1399/9/13 پنجشنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، اولین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی اسلام‌شناسی  با موضوع «الهیات کرونا» روز سه‌شنبه 11/9/1399 به همت دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم  و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در این نشست برخط که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های اروپا، اساتید و دانشجویان داخل کشور، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اروپا، جمعی از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دکتر سید هادی ساجدی؛ مدیر دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود موسوی؛ دانشیار و مدیر گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم (ع) به طرح مباحث خود پرداخت.   

در این نشست دکتر سید محمود موسوی باورمندی به کتاب خدا (قرآن) و همچنین کتاب خلقت را در افزایش فهم از این دو کتاب مهم ارزیابی کرد و افزود: در تفسیر ویروس کرونا نباید تنها به قرآن و روایت بسنده کرد و تفسیری ظاهرگرایانه از این پدیده ارائه داد، بلکه باید بتوان این پدیده را با اتخاذ رویکرد فلسفی مناسب تفسیر و توجیه نمود. وی همچنین عقل را ابزاری قابل اطمینان در تفسیر و فهم کلام خدا دانست و بر ظرفیت این ابزار بر رشد فهم انسان از این پدیده و رابطه خدا با انسان تأکید کرد.  

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به کمک‌ها و جانفشانی‌های مسلمانان ایران به بیماران و خانواده‌های آنان  در روزهای سخت کرونا اشاره کرد و ادامه داد: مردم تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و پیامدهای این ویروس به کار بستند و در این راه وظیفه و تعهد خود را به شیوه‌ای نو بازتعریف کردند.

وی در ادامه افزود: بر اساس احادیث شیعه، دردها، بلایا و ناملایمات زندگی- تحت عنوان ویروس کرونا یا هر عنوان دیگر-  می‌تواند به عنوان هشداری از سوی خدا برای بیداری ما تفسیر شود. به عبارت دیگر به ما یادآوری می‌شود که انسان تنها جسم نیست و نباید به این جهان و مادیات دل‌بسته بود.

در پایان این نشست پرسش‌هایی از سوی شرکت‌کنندگان مطرح شد و دکتر موسوی به آن‌ها پاسخ داد.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما