728 x 90

نشست پروفسور الکساندر دوگین با اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم (ع)

  • 1398/11/26 شنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

آقای پروفسور الکساندر دوگین؛ متفکر و نظریه‌پرداز روس در نشست با اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم (ع) به تبیین نظریات خود در باب مدرنیته و سنت‌گرایی پرداخت. وی که خود را فردی ضدمدرن و یک ارتودوکس سنت‌گرا دانست، انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب ویژه و خاص ارزیابی کرد؛ تنها جریانی که با داشتن فرهنگ انتظار و اعتقاد به منجی توانایی مقابله با مدرنیته و مفاهیم فراگیر آن را دارد.

وی در ادامه بر این‌که مدرنیته و فرهنگ حاکم بر جریان مدرن خنثی نبوده و باردار و مشحون از مفاهیم ماتریالیستی و ضددینی است تأکید کرد و افزود: بر خلاف ادعای سردمداران جریان مدرنیسم، این فرهنگ مملو از سوگیری و جهت‌گیری‌های مختلف است که باید در مقابل آن‌ها ساختارشکنی کرد و الگوهای جدیدی ارائه داد.

وی افزود: مدرنیته در واقع با سنت گذشته تاریخ بشر قطع رابطه کرده و مسیر جدیدی را در مقابل سنت قرار داده است؛ مسیری که به همه چیز معنای جدید و رنگ و بوی متفاوت داده است.  

آقای پروفسور الکساندر دوگین در ادامه به کتاب معروف خود با عنوان «نظریه سیاسی چهارم» اشاره کرد. در این کتاب که در آمریکا تحریم شده است، ابتدا سه نظریه رایج یعنی نظریه سیاسی لیبرالیسم، نظریه سیاسی کمونیسم و نظریه سیاسی فاشیسم بررسی و در انتها نظریه‌ای جدید و بدیل ارائه شده است.

پروفسور دوگین در بخش دیگری از صحبت‌های  خود به نظریه «اورآسیا» اشاره کرد. از نگاه وی منطقه اورآسیا و فرهنگ و تمدن‌های موجود در آن می‌توانند فرهنگ بدیل دوران مدرن و خاستگاه و جایگزینی برای مقابله با مدرنیته باشند.

در مجموع دو جلسه در دانشگاه برگزار شد. در جلسه اول که با حضور دانشجویان رشته‌های مطالعات اسلامی به زبان انگلیسی، رشته علوم سیاسی و همچنین مدیریت رسانه برگزار شد، بخش عمده‌ای از مباحث آقای دوگین مطرح شد. در این جلسه که اساتیدی همچون دکترحمید پارسانیا و دکتر غلامرضا بهروزی لک نیز در آن حضور داشتند، دکتر پارسانیا به نقد برخی از مفاهیم مدرن پرداخت و تأکید داشت که شروع مدرنیته در واقع با شورای اول و دوم نیقیه پایه‌گذاری شد و آن‌جا بود که آن‌ها زمینه‌های جهان مدرن را در مصوبات خود ایجاد کردند.

 در جلسه دوم که پس از نماز ظهر و عصر با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد، نظریات پروفسور دوگین مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما