728 x 90

برگزاری نشست بسیج و امور بین الملل دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

  • 1398/7/16 سه‌شنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، «نشست بسیج و امور بین الملل دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» با دعوت امور بین الملل دانشگاه باقرالعلوم  و میزبانی بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه باقرالعلوم در تاریخ 16/7/1398 در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد، اساتید دانشگاه، مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام و همچنین میهمان‌هایی از پژوهشگاه و حوزه ریاست دفتر تبلیغات در این نشست شرکت کردند.

در ابتدای این جلسه جناب حجت الاسلام والمسلمین مریجی ضمن خیر مقدم، شرحی ازمقدمات و فرآیند شکل گیری دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه بیان کرد و اینکه دغدغه دارند این بخش در دانشگاه به شکل فعال و منسجم به کار خودش ادامه بدهد و بتواند با تعامل خوبی که با پژوهشگاه خواهد داشت جنبه فعالیت های بین المللی دانشگاه و همچنین دفتر تبلیغات را ارتقاء ببخشد.

 در بخش بعدی؛ حجت الاسلام فیروزجایی گزارشی از فعالیت های بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه باقرالعلوم ارائه کرد، پس از آن مطابق توافقی که در جلسه مشترک دانشگاه باقرالعلوم و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شده بود روال ملحق شدن اساتید و کارکنان پژوهشگاه به بسیج اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و به تفصیل فرآیندهای توسعه بسیج و فعالیت های مشترک بسیح اساتید و کارکنان دانشگاه و پژوهشگاه برنامه ریزی و ریل گزاری شد.

ساجدی، دبیر دفتر همکاری های بین الملل دانشگاه باقرالعلوم در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های بین الملل دانشگاه در چند ماه اخیر به سه بخش اساسی اشاره کرد و گفت: بخش اول، زیر ساخت های آماده شده در دفتر همکاری بین الملل؛ بخش دوم تولید محتوا و بخش سوم فعالیت های انجام شده در امور بین الملل می باشد؛ در بخش زیرساخت ها؛  تهیه کاتالوگ سه زبانه دانشگاه، کارت ویزیت اساتید، سربرگ دانشگاه و ... با فضای بین الملل و به زبان انگلیسی آماده شده است.

 وی افزود: در بخش تولید محتوا؛ رونمایی و انتشار مجله دانشجویی به زبان انگلیسی است که شماره یک و دو آن به چاپ رسیده است و محتوای شماره سوم آماده و هم اکنون در مراحل طراحی و صفحه‌بندی می باشد.

 ساجدی در ادامه توضیح بخش های محتوایی به  سایت های معتبر دانشگاهی و بین المللی اشاره کرد و گفت: بخش اول آماده‌سازی ویکی پدیا، اساتید دانشگاه به سه زبان  فارسی و عربی و انگلیسی، همچنین معرفی استادان دانشگاه در سایت Academia ، سایت ResearchGate  همچنین سایتlinkedin  فعال در حوزه های آکادمیک و علمی می باشد؛ بنابراین حرکت دانشگاه باقرالعلوم به این سمت است که همه اساتید دانشگاه در چنین سایت های فعال دنیا صفحاتی برای فعالیت داشته باشند.

در بخش بعدی نشست از کلیپ انگلیسی برگرفته از کتاب هستی و هبوط دکتر پارسانیا به زبان انگلیسی رونمایی شد. همچنین انتشار کتابهایی که، از جمله کتاب اسلامی سازی دانش،کتاب لاتور در ایران؛ جلد اول و دوم و ترجمه کتاب فیمبرگ که در حال آماده سازی می باشد، از دیگر فعالیت های امور بین الملل در راستای تولید محتوا عنوان شد.

 قسمت سوم گزارش فعالیت های بین الملل است که در این زمینه به برگزاری کلاس های آنلاین برای مقطع دکتری اشاره شد و اینکه بنا است در طول سال تحصیلی جدید یکی دو جلسه از برخی کلاس ها به برگزاری جلسات آنلاین اختصاص داده شود. دعوت از میهمان های بین المللی در دانشگاه، همایش های بین المللی که دانشگاه در برنامه کاری خود دارد و ارتباط گیری با سازمان های بین المللی فعال در داخل و خارج از کشور از جمله فعالیت هایی است که در بخش بین الملل در حال پیگیری می باشد.

در بخش دیگری از نشست حجت الاسلام احمد رهدار، گزارشی از سفر اخیر خودشان به اروپا ارائه کرد که در بخش اول به تحلیل جمعیت افغان های مقیم اروپا پرداخته و نقاط ضعف و ظرفیت های آنها را بیان کرد، همچنین در بخش دوم، ایرانی‌های مقیم اروپا را بررسی کرد و به نقاط ضعف و قوت آنها اشاره کرد.

وی در پایان نیز به ظرفیت هایی که برای اسلام و آینده اسلام درغرب وجود دارد اشاره کرد: از جمله ظرفیت تکنولوژِیک غرب، قدرت نهادی غرب، بن بست تاریخی که درغرب ایجاد شده است و منجر به روی آوردن برخی از غربی ها به اسلام شده است؛ همچنین کاهش جمعیتی آنها که باعث شده مسلمان ها حضور جدی تری در اروپا داشته باشند.

حجت الاسلام رهدار در تحلیل کشورهای اروپایی به ظرفیت کشور اسپانیا پرداخت و یادآور شد: اسپانیا به خاطر سابقه اسلامی و میراث گذشته ای که دارد زمینه های گفت و گوی بیشتری برای مسلمان ها در اروپا ایجاد کرده است.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما