728 x 90

در پایان هفته پژوهش برگزار شد: شانزدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر دانشگاه باقرالعلوم(ع)

شانزدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حضور دانشجویان و مدیران این دانشگاه برگزار شد.
شانزدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حضور دانشجویان و مدیران این دانشگاه برگزار شد.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

شانزدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حضور دانشجویان و مدیران این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در این جشنواره محمد فدایی رئیس اداره پژوهش دانشگاه در ابتدا به ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های این اداره پرداخت و گفت: در سال گذشته 10 اثر مختلف توسط انتشارات دانشگاه به چاپ رسیده است و هم‌اکنون 21 اثر در فرآیند نشر قرار دارند. در طول این مدت 32 نشست علمی، 15 کرسی ترویجی، 6 طرح پروژه‌ای، 3 فصلنامه فرهنگ و پژوهش و شرکت در 3 جشنواره ملی و بین‌المللی از جمله فعالیت‌های این اداره در سال گذشته است.

وی افزود: تمرکز اداره پژوهش دانشگاه بر آثار دانش‌پژوهان و دانش‌آموختگان و مکتوبات اعضاء هیئت علمی است. 80 درصد این آثار را پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری تشکیل می‌دهند. هدف ما این است که این پژوهش‌ها صرفا جنبه ظاهری نداشته باشند و بتوان از آن‌ها به‌طور عملی استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین سوزنچی «عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» ضمن ارائه تجربیات خود در فرآیند نگارش رساله دکتری گفت: اگر مسئله‌ای تبدیل به دغدغه نویسنده شد، خروجی فعالیت وی نیز با ارزش می‌شود و می‌تواند در حل مسائل کمک کند. مسائل مورد انتخاب باید متمرکز و کوچک باشند. اگر پژوهشگر امروز مسئله‌ای کوچک و روز دیگر مسئله کوچک دیگری را حل کند، در نهایت می‌تواند مسائل کلان را نیز گره‌گشایی کند.

وی در ادامه به بیان برخی از اشتباهات رایج در پژوهش پرداخت و گفت: اگر موضوع بزرگی جهت پژوهش انتخاب شود طبیعتا مسئله به طور کامل درک نمی‌شود و اثر نگاشته شده هم جایگاه علمی ندارد. اصرار بر چاپ این‌گونه آثار می‌تواند بعدا به وجهه علمی پژوهشگر آسیب بزند. بسیاری از آثار ممکن است در مرحله خاصی از رشد علمی انسان، اثری مورد قبول باشند اما ارزش علمی نداشته باشند.

سوزنچی یکی از علل افت جایگاه علمی مراکز آموزشی را عدم توجه به رشد علمی دانشجو دانست و گفت: دانشجو در رشد علمی خود به مرحله‌ای می رسد که تقلید از نظرات قبلی او را قانع نمی‌کند اما این به معنای رسیدن به اجتهاد علمی نیست! مهم‌ترین خطر در این عرصه اظهار نظر افرادی است که از مرحله تقلید خارج شده‌اند اما به مرحله اجتهاد علمی نرسیده‌اند و بدون داشتن پشتوانه علمی، اظهار نظر می‌کنند.

محمد پورامینی «دبیر انجمن علمی مدیریت رسانه دانشگاه باقرالعلوم(ع)» به تشریح فعالیت‌‌های این انجمن در سال جاری پرداخت و گفت: این انجمن جهت تعیین راهبرد خود، پس از مشورت با اساتید دانشگاه و خارج از دانشگاه، برنامه‌ریزی دقیق خود را جهت انجام فعالیت‌های علمی انجام داد. هم‌زمان با برگزاری نشست‌های علمی متعدد، سلسله نشست‌های تجربه‌نگاری مدیران رسانه با استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه آغاز شد. این سلسله نشست‌ها با هدف آشنایی عملی دانشجویان با مجموعه‌های رسانه‌ای، راهبردهای آن‌ها و استفاده از تجربیات مدیران آن‌ها از تابستان سال جاری آغاز شد.

وی افزود: اولین نشست تجربه‌نگاری مدیران رسانه با حضور مسعود معینی پور، مدیر سابق شبکه چهار و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. بازدید از دفتر شبکه ماهواره‌ای الاهواز و گفتگو با مدیر این شبکه، بازدید از موسسه کیهان و نشست با مدیرمسئول آن، حضور در ساختمان شیشه‌ای سازمان صدا و سیما در تهران، بازدید از خبرگزاری صداوسیما، گفتگو با مدیر داخلی و خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما، بازدید از بخش‌های مختلف مانند مانیتورینگ و ورصد، همچنین بازدید از خبرگزاری رسا و نشست‌ با مدیرعامل آن از جمله فعالیت‌های این انجمن در سال جاری بود.

در این دوره از جشنواره که با استقبال پژوهشگران دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، از پژوهشگران برتر توسط مدیران دانشگاه باقرالعلوم(ع) تقدیر شد. داوران پس از بررسی 150 اثر دریافتی از 32 پژوهشگر، اسامی برگزیدگان را به شرح ذیل اعلام کردند:
علی احمدی
سید آیت الله احمدی 
قاسم بابایی
احمد رضایی 
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما