728 x 90

قدردانی از سه دهه خدمات علمی عضو هیئت علمی و موسس دانشگاه باقرالعلوم(ع)/ کتابخانه سیاسی حجت الاسلام و المسلمین آل‌غفور تبدیل به دانشگاه شد

  • 1400/11/4 دوشنبه
به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) با برگزاری مراسمی در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، از سه دهه خدمات علمی عضو هیئت علمی و موسس این دانشگاه تجلیل شد.
به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) با برگزاری مراسمی در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، از سه دهه خدمات علمی عضو هیئت علمی و موسس این دانشگاه تجلیل شد.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) با برگزاری مراسمی در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، از سه دهه خدمات علمی عضو هیئت علمی و موسس این دانشگاه تجلیل شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، این مراسم با حضور و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شمس الله مریجی معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) و همچنین حجت الاسلام و المسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  در حضور استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان در تالار امام حسین(ع) دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین آل غفور با قدردانی از معاونان آموزش و پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری این مراسم اظهار داشت: هر آنچه صورت گرفته از لطف و عنایت های خداوند متعال بوده و امیدوارم مقبول درگاه حق قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، نیز از همراهی تمام استادان، دانشجویان و فعالان عرصه علمی که همواره وی را همراهی و حمایت کرده قدردانی کرد و گفت: اگر در این راه نیز قصور و کم کاری بوده است نیز طلب عفو و حلالیت دارم.

براساس این گزارش،حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سید محمدتقی آل سید غفور» در خردادماه سال ۱۳۳۴ شمسی در شهر "شوشتر" استان خوزستان در خانواده‌ای روحانی و سادات دیده به جهان گشود. نسب خاندان آل غفور به «سید نعمت الله جزایری» فقیه‌، محدّث‌ و ادیب‌ نامدار شیعه در قرن‌ یازدهم‌ می‌رسد که از اعقاب امام موسی کاظم (علیه‌السلام‌) بود.

سید محمدتقی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و دوران دبیرستان را در شهر "اهواز" سپری کرد.

وی پس از دریافت دیپلم متوسطه، با آن که داراری پذیرش مقطع لیسانس از کشور فرانسه بود، به دانشگاه تهران رفت و در رشته تاریخ مشغول به تحصیل شد.

آقای آل غفور چند ماه پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی آن دانشگاه فارغ التحصیل شد.

آل غفور جوان، همگام با بقیه نیروهای انقلابی، سال‌های پایانی رژیم پهلوی را با سخنرانی و فعالیت علیه نظام شاهنشاهی گذراند. محل مبارزات او در شهرهای مختلف خوزستان، اصفهان و فارس بود.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به سپاه پاسداران پیوست و از افراد نخبه ای بود که در تدوین اساسنامه این نهاد انقلابی مشارکت داشت.

با تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، مردم شهیدپرور شوشتر او را به عنوان نماینده خود انتخاب کردند. نماینده ای که جزو جوانترین نمایندگان بود و در عین حال به عضویت کمیسون دفاع درآمد.

مجلس اول، متنوع‌ترین و سیاسی‌ترین دوره از ادوار یازده گانه مجلس شورای اسلامی بود و اکثر گروه‌های فعال ملی و مذهبی که مقبولیت مردمی داشتند توانسته بودند که به آن راه یابند. همچنین بیشتر نمایندگان حاضر در این دوره از مجلس، از زندانیان سیاسی رژیم پهلوی بودند.

با توجه به آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، آقای آل غفور به عضویت "کمیسیون دفاع" مجلس درآمد. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید دکتر مصطفی چمران نیز عضو همین کمیسیون در مجلس اول بودند.

با پایان این دوره از مجلس در سال ۱۳۶۳، آقای آل غفور فعالیت خود را در تحصیلات و تحقیقات متمرکز کرد.

وی در همان سال وارد حوزه علمیه قم شد و در کنار تحصیل علوم حوزوی، به تأسیس "کتابخانه سیاسی حوزه" اقدام کرد.این کتابخانه پس از چند سال به "مؤسسه آموزش عالی باقرالعلوم (علیه السلام)" و سپس به "دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)" تبدیل شد.

این دانشگاه که بر اساس رهنمودهای معمار کبیر نظام جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) تاسیس گردید، بی‌شک نقش بی‌بدیلی در آشنایی عمیقِ طلاب حوزه علمیه با علوم سیاسی جدید و پرورش دانش‌آموختگانی نخبه ایفاء کرد. هسته اولیه آن با محوریت "دانش سیاسی اسلام" شکل گرفت و سپس به عنوان یک مجموعه علمی با رویکردی نوین و متمایز به گفتمان علوم انسانی، رشته‌هایی مانند تاریخ، جامعه‌شناسی و زبان‌های خارجی را نیز به خود اضافه کرد.

چهره‌های درخشانی مانند حجت‌الاسلام دکتر «نجف لک زایی»، حجت‌الاسلام دکتر «محمدجواد ارسطا»، مرحوم استاد «سید محمد الحیدری (ابوعقیل)»، حجت‌الاسلام دکتر «منصور میراحمدی»، مرحوم حجت‌الاسلام دکتر «داود فیرحی»، حجت‌الاسلام دکتر «غلامرضا بهروزی لک» و حجت‌الاسلام دکتر «کریم خانمحمدی» از دانش‌آموختگان یا وابستگان به این دانشگاه پربرکت بوده‌ و هستند.
استاد آل غفور در کنار تدریس و مدیریت در دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) تحصیلات خود را نیز ادامه داد و فوق لیسانس علوم سیاسی را از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری جامعه شناسی سیاسی را از دانشگاه امام صادق (علیه السلام) دریافت نمود.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما