728 x 90

بازدید اساتید برجسته کشور الجزایر از دانشگاه باقرالعلوم (ع)

  • 1398/10/17 سه‌شنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، نشستی به همت دفتر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) و با حضور چهار تن از اساتید عالی‌رتبه دانشگاهی الجزایر، آقایان دکتر رابح محوی، استاد دانشگاه ام‌البواقی؛ دکتر کبیر محمد، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه وهران؛ دکتر نورالدین بولحیه، استاد دانشگاه شهر باتنه و نویسنده؛  دکتر عمار طالبی، نائب رئیس جمعیت علمای مسلمان الجزایر، استاد فلسفه، پژوهشگر و نویسنده و به ریاست حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر حمید پارسانیا در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.
دکتر پارسانیا، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ضمن خیرمقدم به مهمانان، به شرح موفقیت‌ها و دغدغه‌های علمی حوزه علمیه پرداخت. وی در این خصوص اشاره‌ای به بحث عرفان در حوزه علمیه کرد و کتاب «شرح فصوص» آیت الله جوادی آملی را که در دست نگارش است و حدود 20 جلد خواهد بود، از نمونه‌های بارز در این حوزه دانست. وی پس از آن در خصوص فلسفه و حکمت صدرایی اشاره‌ای به کتاب «شرح اسفار» نمود و گفت: این کتاب بین 40 تا 50 جلد خواهد بود که هم‌اکنون 20 جلد آن به چاپ رسیده است. دکتر پارسانیا علاوه‌ بر فلسفه و عرفان به موضوع تفسیر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از تفسیر «المیزان» تلاش‌های تفسیری در ایران و به‌ویژه در قم ادامه پیدا کرده که بارزترین نمونه آن تفسیر «تسنیم» است؛ این تفسیر حدود 70 جلد خواهد بود که تاکنون 50 جلد از آن به چاپ رسیده است.

وی با بیان این‌که تحولی جدی در موضوعات فقهی و به‌ویژه فقه مضاف در قم رخ داده است و نگاه‌های به‌روز و کاربردی در حوزه‌های تخصصی فقه مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: در واقع انقلاب اسلامی ما نیز ناشی از همان میراث فقهی‌ای است که از حوزه‌های علمیه گذشته به ارث برده‌ایم.

دکتر پارسانیا در ادامه ضمن اشاره به تأسیس رشته‌های جدید پیرامون حوزه‌های گوناگون علوم اجتماعی و علوم انسانی از جمله دانش اجتماعی مسلمین، فلسفه علوم اجتماعی و فلسفه فیزیک، افزود: دانشگاه باقرالعلوم (ع) به عنوان مبدع و مروج این رشته‌ها در حال تلاش و فعالیت است.

دکتر عمار طالبی به عنوان رئیس هیئت حاضر در دانشگاه، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در قم، تصریح کرد: در قم دانشگاه‌ها و مراکز علمی-پژوهشی متعددی وجود دارد که نمونه آن نه در الازهر و نه در هیچ یک از کشورهای اسلامی مشاهده نمی‌شود. وی در ادامه این مراکز علمی را به کندوهای عسل تشبیه کرد و افزود: عسل این مراکز علمی همان دانش و علم اسلامی است.

وی از توجه ویژه‌ای که در قم به قرآن کریم می‌شود ابراز خرسندی کرد و افزود: قرآن محل اتفاق همه جریان‌های اسلامی است و در واقع همان عنصر زنده‌ای است که در سینه همه مسلمانان وجود دارد؛ عنصر مشترک همه مسلمان‌ها که باید به آن توجه ویژه داشت.

دکتر عمار طالبی موضوع تجدید و نواندیشی در حوزه فقه، اصول فقه و اجتهادهای جدید را ضروری خواند و از اینکه برخی از مؤسسات و مراکز علمی علیرغم عقب‌افتادگی ما نسبت به غرب و نیاز به بررسی مسائل جدید، همچنان به بررسی مسائل فقهی مربوط به قرن چهارم و پنجم اصرار دارند، ابراز تأسف کرد.

وی افزود: در حوزه‌های علمی ضرورت وجود دانشمندان و علمای مکتشف، مبدع و مخترع احساس می‌شود. او در ادامه وجود چند مؤلفه را برای علما و دانشمندان ضروری دانست: اول این‌که صاحب اندیشه بوده و بتوانند مسائل و موضوعات جدید و موردنیاز را مطرح کرده و از نظر علمی صرفاً مصرف کننده نباشند. دوم این‌که بتوانند در کنار سنت گذشته از تولیدات جدید علمی نیز بهره بگیرند. علاوه‌براین، علما نباید شیفته غرب باشند.

وی از این‌که برخی از متفکرین و اندیشمندان جهان اسلام در خدمت غرب قرار گرفته‌اند ابراز ناخشنودی کرد و افزود: باید از این متفکرین و سرمایه‌های انسانی در جهت ساخت امت اسلامی و حل مسائل بهره گرفته شود. 

نائب‌رئیس جمعیت علمای مسلمان الجزایر در ادامه گفت: در این میان مهم‌ترین مسئله در میان مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی، منظومه تربیتی جوانان، دانشجویان و طلاب است؛ باید یک منظومه تربیتی اسلامی طراحی شود که خروجی آن به نفع اسلام و جهان اسلام باشد.

وی در پایان از موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، چه در حوزه علوم تجربی مثل نانو و انرژی هسته‌ای و چه در حوزه علوم اجتماعی و انسانی، ابراز خوشحالی کرد و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بیشتری را نوید داد. 

در پایان این نشست، طرفین بر استمرار ارتباطات علمی، همایش‌های مشترک و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های علمی دوجانبه تأکید کردند.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما