728 x 90

اندیشه های ضیاءالدین سردار در قم بررسی شد

نشست تخصصی علمی و بین المللی بررسی اندیشه های ضیاءالدین سردار در راستای اسلامی سازی علوم انسانی در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در این جلسه و گفتگویی که از طریق اسکایپ با جردن سرا از بارسلونا برقرار شد درباره اندیشه‌های ضیاءالدین سردار بحث و گفتگو شد.
همچنین دکتر محمدرضا قائمی نیک به ارائه مقاله‌ای با عنوان «سردار در قیاس با نظریه‌پردازان اسلامی سازی دانش» پرداخت.
وی در ای این مقاله بیان کرد: در چهار دهه گذشته دیدگاه‌های متنوعی در جهان اسلام درباره نسبت علم مدرن و اسلام مطرح شده‌اند. علاوه بر دیدگاه‌هایی که در ایران مطرح است دستکم چهار دیدگاه سنت‌گرایان با نمایندگی سید حسین نصر، اجمالی‌ها با نمایندگی ضیاءالدین سردار، موسسه بین‌المللی تفکر اسلامی با نمایندگی اسماعیل فاروقی و طرفداران دیدگاه موریس بوکای قابل بررسی است.
وی افزود: این دیدگاه‌ها، علیرغم اشتراکاتی که با یکدیگر دارند، نقدهایی را نسبت به یکدیگر نیز ساخته‌اند.
وی در ادامه در بخش «نقد ضیاءالدین سردار به دیدگاه‌های قائل به علم اسلامی در جهان اسلام» و «نقد دیدگاه سردار درباره علم اسلامی از منظر دیگر قائلین به این دیدگاه» به بررسی اندیشه‌های ضیاءالدین سردار پرداخت.
همچنین ریحانه کارپرور در این نشست مقاله‌ای با عنوان گذری کوتاه بر «آینده‌پژوهی و آینده تمدن اسلامی» از نگاه ضیاءالدین سردار ارائه کرد.
وی اظهار داشت: ضیاءالدین سردار متفکر  مسلمان پاکستانی و ازجمله آینده‌پژوهان مشهوری است که با نگاه انتقادی به مباحث مربوط به آینده‌پژوهی، به باز تعریف مفاهیم اصلی این دانش همت گمارده و ضمن بیان قوانین چهارگانه آن، هدف از آینده‌پژوهی را «گشوده نگه‌داشتن آینده به روی تمام جایگزین‌ها» معرفی می‌کند.
دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: قوانین چهارگانه‌ای که سردار تنظیم می‌کند در واقع شالوده فکری وی در ارائه نظریاتش در باب آینده تمدن اسلامی را تشکیل می‌دهد. قانون اول بیانگر توانمندی آینده‌پژوهی در حل مشکلات پیچیده‌ای است که بر سر راه آن به وجود می‌آید. در قانون دوم آینده‌پژوهی از نگاه سردار، آینده‌پژوه باید همواره ظرفیت حضور تمامی پتانسیل‌ها و امکان‌های متنوع را باز نگه دارد و با بیان نکته که «راه‌های متفاوتی برای انسان بودن و تحقق کامل انسانیت جمعی ما وجود دارد» به نوعی بستر را برای حضور تمدن‌های غربی باز می‌کند.
 در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا استاد حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به جمع بندی مطالب مطرح شده در این نشست و نشست روز گذشته در تهران پرداخت.
گفتنی است، ضیاءالدین سردار در سال 1951 در پاکستان متولد شد و همراه خانواده خود در سال 1962 به انگلستان عزیمت کرد. در سال‌های نوجوانی نزد جعفر شیخ ادریس عالم سودانی تلمذ کرد و سنن اسلامی را از وی یاد گرفت.
سردار با نوشتن کتاب‌هایی مقدماتی در فلسفه علم، پست‌مدرنیته و آینده‌پژوهی نقش ترویجی در معرفی این علوم داشته است. همین‌طور کتاب‌هایی با عنوان محمد و ... سعی می‌کند که شخصیت‌ها و همین‌طور دین اسلام را به خواننده غربی معرفی کند.
سردار به‌عنوان یکی از بانیان و گردانندگان اصلی پروژه اسلامی سازی دانش گروه اجمالیون را همراه با پرویز منظور، منور احمد انیس و مریل ون دیویس راه‌اندازی کرد. گرچه بعدها این گروه به دلیل اختلافات نظری اعضا از هم پاشید، البته همکاری سردار با آنها ادامه یافت.  از نمونه آثار تأثیرگذار اجمالیون در باب اسلامی سازی دانش می‌توان به کتاب شناخت همدیگر؛ شکل‌دهی به یک انسان‌شناسی اثر ویل دیویس اشاره کرد.
گفتنی است در این نشست از کتاب «اسلامی سازی دانش» که ترجمه کتابی از استینبرگ است رونمایی شد.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما