728 x 90

برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای علی محمدی ضیاء

روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای علی محمدی ضیاء با عنوان " چالش های کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی؛ راهبردها و راهکارها" روز چهارشنبه مورخ 97/12/22 برگزارشد.

چکیده:
چالش های نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه کارآمدی به جهت آنکه معطوف به بقاء و پایداری نظام است از اهمیت برخوردار بوده و در عرصه تحقق عدالت سیاسی به جهت آن که یکی از اهداف اصلی جمهوری اسلامی است بیشتر حائز اهمیت است. به همین منظور پژوهش حاضر در پاسخ به این سؤال اصلی که چالش‏های کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق عدالت سیاسی چیست و راهبردها و راهکارهای حل آن کدام است؟ با بهره گیری از دو چارچوب نظری کارکردگرایی ساختاری و نظریه بحران اسپریگنز این فرضیه را مطرح می کند که نظام سیاسی جمهوری اسلامی با چالش هایی در عرصه فقدان الگوی مطلوب عدالت سیاسی و رویّه های بعضاً ناعادلانه در آزادی های سیاسی، امنیت سیاسی، قانون و توزیع مناصب و مزیّت های سیاسی، مواجه است و راهبردهای فضیلت محوری، برابرمحوری و بیشینه کردن فضیلت و برابری در کنار راهکارهایی چون، تأمین آزادی های سیاسی برابر، رعایت عدالت در ارتباط با قانون و بهره مندی بیشترین تعداد از شایسته ترین افراد جامعه از مناصب و مزیّت های سیاسی برای حل این چالش ها وجود دارد.
یافته های پژوهش حاکی از آن است که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تحقق مطلوب عدالت سیاسی دچار چالش هایی در عرصه اندیشه ورزی و فقدان الگوی مطلوب از عدالت سیاسی و آزادی های سیاسی برابر چون ضعف در نقدپذیری مسئولان و محدودیت در تشکیل تجمّعات اعتراضی بوده و با رواج نابرابری در عملکرد مسئولان در عرصه قانون نیز با قوانین بعضاً ناعادلانه و نابرابری در مقابل قانون و همچنین نظارت های ناعادلانه مواجه است. از سویی وجود برخی از نابرابری ها در برخورداری از امنیت سیاسی تحقق عدالت را به چالش کشانده و عدم توجه به فضیلت و شایستگی سبب شده که مناصب سیاسی در میان افراد جامعه برحسب شایستگی توزیع نشود و در همین راستا نظام سیاسی از بیشترین تعداد از شایسته ترین افراد جامعه در مناصب و مزیّت های سیاسی بی بهره بماند. لذا برای حل این چالش ها راهکارهایی چون ترویج تلقّی درست از عدالت سیاسی در میان مردم، تأمین آزادی های سیاسی برابر، رعایت عدالت در ارتباط با قانون، توجه به شایستگی در برخورداری از مناصب و مزیّت های سیاسی و بیشینه کردن برابری و فضیلت در بهره مندی بیشترین تعداد از شایسته ترین افراد جامعه ارائه می شود.
کلمات کلیدی: نظام سیاسی، جمهوری اسلامی، چالش ها، کارآمدی، عدالت سیاسی

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما