728 x 90

نشست تخصصی مهدویت و چالش های آینده نگری در جمهوری اسلامی

با حضور حجت الاسلام والمسلمین بهروز لک؛ مهدویت و چالش های آینده نگری در جمهوری اسلامی بررسی شد
با حضور حجت الاسلام والمسلمین بهروز لک؛ مهدویت و چالش های آینده نگری در جمهوری اسلامی بررسی شد روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

با حضور حجت الاسلام والمسلمین بهروز لک؛ مهدویت و چالش های آینده نگری در جمهوری اسلامی بررسی شد

مهدویت و چالش های آینده نگری در جمهوری اسلامی در نشستی با حضور حجت الاسلام والمسلمین بهروز لک در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) حجت الاسلام والمسلمین بهروز لک در نشست تخصصی مهدویت و چالش های آینده نگری در جمهوری اسلامی که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه آینده پژوهش دانشی است که به مطالعه آینده می پردازد، اظهار کرد: مطالعه آینده گاهی در قالب شناخت آینده، تصویر پردازی آینده و تجویز آینده برای آینده ای مطلوب صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه اگر آینده را بر اساس شواهد و قرائن موجود بتوانیم مطالعه کنیم، به آن می گوییم دانش آینده پژوهی خواهیم گفت، تصریح کرد: اگر بخواهیم مهدویت را یک نگاهی به نام آموزه مهدویت و باور به یک منجی در آینده تعریف کنیم، مهدویت عبارت است از باور به یک منجی در زمان آینده و مطالعاتی که راجع به مهدویت صورت می گیرد نیز مهدویت پژوهی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به ضرورت بررسی ضعف هایی که در جمهوری اسلامی در ارتباط با مهدویت در آینده پژوهشی، افزود: در حوزه علمی و پژوهشی در بحث های مهدویت  و دانش آینده پژوهی یک نیم نگاهی به اینکه مهدویت ما به آینده پژوهی ربط دارد در جامعه علمی ما شکل گرفته است ولی با توجه به اهمیت موضوع می طلبد بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم.
وی گفت: در گذشته هروقت از آینده پژوهی سخن می گفتیم، یاد مهدویت و جامعه موعود می افتادیم ولی امروز آینده پژوهی که شکل و شمایل خاص خودش را پیدا کرده، به عنوان یک دانش چند رشته ای یا حتی فرار شته ای هم مطرح شده است، امروز پذیرفته شده که آینده پژوهی یک حوزه مطالعاتی مستقل است اما با مهدویت هم ارتباط دارد.
حجت الاسلام والمسلمین بهروز لک با بیان اینکه ما باید مراکز علمی مرتبط با مهدویت و آینده پژوهی ایجاد کنیم، تصریح کرد: البته مراکزی تاسیس شده ولی انتظار می رود بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشیم و به مطالعه مهدویت و آینده پژوهی پرداخته شود.
وی با بیان اینکه ما باید بررسی کنیم که آیا در حوزه علمی آموزشی، رشته ای با عنوان آینده پژوهی اسلامی داریم که بتوانیم مهدویت را هم در آن به شکل جدی تعریف کنیم، یا درسی با عنوان مهدویت و آینده پژوهی داریم، بیان کرد: متاسفانه با وجود فعالیت های بسیار زیادی که در این زمینه صورت گرفته است، فقدان رشته های علمی مرتبط با این ها و متون آموزشی مربوطه احساس می شود و در حوزه نیز هنوز در رشته ای بنام مهدویت و آینده پژوهی نداریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: ما باید مشخص کنیم که در مباحث آینده پژوهی چگونه می توانیم از مباحث مهدویت نیز استفاده کنیم، به عنوان مثال اگر ما می خواهیم آینده مطلوب را ترسیم کنیم مگر آینده مطلوب ما آینده موعود نیست، چرا از آن در مطالعات آینده پژوهی الگو نمی گیریم، چرا متن درسی و عنوان درس مستقلی با این عنوان نداریم.
وی  خاطرنشان کرد: سومین حوزه ای که بنظر می رسد جای توجه دارد، بحث های کاربردی و برنامه ریزی کشور ما است، ما امروز دو سند عمده نوشتیم یکی سند چشم انداز 1404 و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که در هر دو نسبت به مباحث مهدویت و آینده پژوهی بحث های بسیار کمی صورت گرفته است.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما