728 x 90

نشست علمی دلایل ظهور مدعیان مهدویت در دوران مغول

با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی؛ دلایل ظهور مدعیان مهدویت در دوران مغول بررسی شد
با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی؛ دلایل ظهور مدعیان مهدویت در دوران مغول بررسی شد روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی؛ دلایل ظهور مدعیان مهدویت در دوران مغول بررسی شد

دلایل ظهور مدعیان مهدویت در دوران مغول با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر حسین ایزدی در نشست مدعیان دروغین مهدویت در دوره مغول که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه یکی از تلخ ترین و سیاه ترین ادوار تاریخ ایران پس از اسلام قرن 13 است، اظهار کرد: در این دوران، ایران به عنوان یکی از مناطق اشغالی امپراطوری مغول در آمده و برای حاکمان مغول فقط پذیرش حاکمیت آن ها مهم بوده است.
وی با اشاره به اینکه حضور مغول ها در ایران باعث قتل عام و تصفیه فیزیکی بسیار زیادی شده است، تصریح کرد: متاسفانه در بخش اعظمی از سرزمین های اسلامی که به اشغال مغول ها در آمد شاهد قتل عام افراد بسیار زیادی بودیم.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دوره حاکمیت مغول ها از مصادیق بارز ظلم و جور و فسادی بود که سپاهیان مغول در ایران انجام داده بودند، افزود: وضعیتی که در ایران بعد از مغول ایجاد شده بود، فضای پر خوف و خطری را ایجاد کرده و در این زمان مردم بدنبال یک منجی بودند که آن ها را از این وضعیت رها کند.
وی گفت: در ادیان مختلف نیزظهور منجی نوید داده شده است، عیسی را به عنوان ظهور منجی در مسیحیت می دانند، بازگشت زرتشت را داریم و نقطه مشترک همه افرادی که بدنبال منجی باوری هستند، ظهور این منجیان در شرایط خوف و خطر است.
ایزدی بین النهرین را یکی از محل های ظهور منجی در دوران مغول ذکر کرد و افزود: این منجیان دروغین بیشتر سعی می کردند تا بازسازی اقتصادی برای مردم داشته باشند و خیلی نمی توانستند برای مردم کاری کنند.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در این مواقع رشد پیدا می کند بحث خرافات است، اظهار کرد: وقتی درد و آلام مردم بیشتر می شود مردم به این مسائل بیشتر روی می آورند وآن چنان فضا در خوف و خطر بوده که برخی مدعیان دروغین از بخارا ظهور کرده اند و کسی به آن ها نگفته است که منجی از حجاز ظهور می کند.
استاد دانشگاه با بیان اینکه مغول ها تا زمانی که این مدعیان دروغین منجی خطری برای آن ها نداشته باشد با او مقابله نمی کردند، بیان کرد: بعد از اینکه مدعیان مهدویت در دوره مغول قیام کردند مغول ها لشکری بزرگ را در بخارا حاکم کردند و ما شاهد تشدید فضای خوف و خطر در این سرزمین بودیم.
وی ادامه داد: یکی از مواردی که در دوره مغول بسیار رشد می کند، رواج صوفی گری است و تصوف در دوره مغول رشد قارچ گونه ای پیدا کرد و  چون مغول ها متعرض اینها نمی شدند اقبال عمومی آن ها بیشتر شد و آن ها را شاهان بی تاج و تخت می نامیدند و بازار اوهام  در این موقع بسیار زیاد می شود و از ساده دلی مردم بسیار سو استفاده می کردند.
ایزدی با اشاره به اینکه برخی خرافات در زمان مغول ها رواج پیدا کرده است که ما هنوز شاهد برخی آثار « در بین شیعیان نیز هستیم، خاطرنشان کرد: در کنار مدعیانی که در دوره مغول ها ظهور کرده و طغیان می کنند وضعیتی که برای مردم ایجاد شد، باعث شکل گیری و برگزاری مراسم خاصی در استقبال از امام زمان شده است که تا آن زمان مرسوم نبوده است ، این مراسم خاص برای ظهور امام زمان ازدوران مغول شروع و رواج پیدا می کند و ما هنوز شاهد برخی آثار آن در شیعیان هستیم.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما