به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای مرتضی بابائی ساخمرسی با عنوان "نقش رسانه ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران" روز شنبه مورخ 97/12/9 برگزارشد.
چکیده
مسئله اصلی پژوهش حاضر «آیا نقش محول رسانه¬ملی با نقش محقق رسانه¬ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران انطباق دارد؟» می¬باشد که با هدف «بررسی انطباق نقش محول رسانه¬ملی با نقش محقق رسانه¬ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران» و با روش توصیفی-تبیینی با تکنیک پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام گرفت. چارچوب نظری که دراین پژوهش مورد استفاده قرار خواهد¬گرفت نظریه پنج پرسشی «تاثیر رسانه» هارولد دوایت لاسول می¬باشد. در این نظریه، علاوه¬بر سه عنصر (گوینده، گفتار، مخاطب) که ارسطو مطرح کرده¬بود، دو عنصر «وسیله» و «تأثیر» نیز افزوده¬شد. نظریه پنج پرسشی «تاثیر رسانه» بیان می¬دارد چه کسی؟ گوینده یا پیام¬رسان، که مراد از آن در این پژوهش مجریان رسانه¬ملی (رادیو و تلویزیون) می¬باشد. چه می¬گوید؟ گفتار یا پیام، که مراد از آن در این پژوهش منویات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و دستورالعمل های اسناد بالادستی در چهار حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و اقتصادی می¬باشد. به چه کسی؟ مخاطب یا گیرنده پیام، که مراد از آن در این پژوهش مردم شریف ایران می¬باشند. در چه مجرایی؟ وسیله یا ابزار، که مراد ¬از ¬آن در این پژوهش رسانه¬ملی (رادیو و تلویزیون) می¬باشد. و با چه نتیجه ای؟ تاثیر، که مراد¬ ازآن در این پژوهش تاثیر پیام بر مخاطبین که مردم شریف ایران باشند، می¬باشد. با استفاده از نظریه «تاثیر رسانه» می-خواهیم تاثیر نقش محول و نقش محقق رسانه ملی را از منظر نخبگان بر کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهیم که نتایج زیر به دست آمد:
رسانه ملی از نظر ۲/۶۴ درصد نخبگان درباره مسائل سیاسی منویات امام¬خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی را سرلوحه خود قرار داده¬است. به¬عبارت دیگر ۸/۳۵ درصد این دستورالعملها نادیده گرفته شده¬است. یعنی در حدود ۳۵ درصد با ایده¬آل فاصله دارد. رسانه ملی از نظر ۹/۶١ درصد نخبگان بعد فرهنگی و اجتماعی منویات امام¬خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی را سرلوحه خود قرار داده است. به¬عبارت دیگر١/۳۸ درصد این دستورالعملها نادیده گرفته شده¬است. یعنی در حدود ۳۸ درصد با ایده¬آل فاصله دارد. رسانه ملی از نظر ۲/۵٠ درصد نخبگان بعدآموزشی منویات امام¬خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی را سرلوحه خود قرار داده است. به¬عبارت دیگر ۸/۴۹ درصد این دستورالعملها نادیده گرفته شده¬است. یعنی در حدود ۵٠ درصد با ایده¬آل فاصله دارد.وتنها ۸/۴۸درصد نخبگان کشور معتقدند رسانه ملی در اجرای برنامه های اقتصادی موفق بوده¬است.به عبارت دیگر ۲/۵١ درصد این دستورالعمل ها نادیده گرفته شده است یعنی حدود ۵١ درصد با ایده¬آل فاصله دارد.
واژگان کلیدی: نقش، کارآمدی سیاسی، رسانه¬ملی