728 x 90

برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای مرتضی بابائی ساخمرسی

روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای مرتضی بابائی ساخمرسی با عنوان "نقش رسانه ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران" روز شنبه مورخ 97/12/9 برگزارشد.

چکیده
 مسئله اصلی پژوهش حاضر «آیا نقش محول رسانه¬ملی با نقش محقق رسانه¬ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران انطباق دارد؟» می¬باشد که با هدف «بررسی انطباق نقش محول رسانه¬ملی با نقش محقق رسانه¬ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران» و با روش توصیفی-تبیینی با  تکنیک پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام گرفت. چارچوب نظری که دراین پژوهش مورد استفاده قرار خواهد¬گرفت نظریه پنج پرسشی «تاثیر رسانه» هارولد دوایت لاسول می¬باشد. در این نظریه، علاوه¬بر سه عنصر (گوینده، گفتار، مخاطب) که ارسطو مطرح کرده¬بود، دو عنصر «وسیله» و «تأثیر» نیز افزوده¬شد. نظریه پنج پرسشی «تاثیر رسانه» بیان می¬دارد چه کسی؟ گوینده یا پیام¬رسان، که مراد از آن در این پژوهش مجریان رسانه¬ملی (رادیو و تلویزیون) می¬باشد. چه می¬گوید؟ گفتار یا پیام، که مراد از آن در این پژوهش منویات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و دستورالعمل های اسناد بالادستی در چهار حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و اقتصادی می¬باشد. به چه کسی؟ مخاطب یا گیرنده پیام، که مراد از آن در این پژوهش مردم شریف ایران می¬باشند. در چه مجرایی؟ وسیله یا ابزار، که مراد ¬از ¬آن در این پژوهش رسانه¬ملی (رادیو و تلویزیون) می¬باشد. و با چه نتیجه ای؟ تاثیر، که مراد¬ ازآن در این پژوهش تاثیر پیام بر مخاطبین که مردم شریف ایران باشند، می¬باشد. با استفاده از نظریه «تاثیر رسانه» می-خواهیم تاثیر نقش محول و نقش محقق رسانه ملی را از منظر نخبگان بر کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهیم که نتایج زیر به دست آمد:
 رسانه ملی از نظر ۲/۶۴ درصد نخبگان درباره مسائل سیاسی منویات امام¬خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی را سرلوحه خود قرار داده¬است. به¬عبارت دیگر ۸/۳۵ درصد این دستورالعمل‏ها نادیده گرفته شده¬است. یعنی در حدود ۳۵ درصد با ایده¬آل فاصله دارد. رسانه ملی از نظر ۹/۶١ درصد نخبگان بعد فرهنگی و اجتماعی منویات امام¬خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی را سرلوحه خود قرار داده است. به¬عبارت دیگر١/۳۸ درصد این دستورالعمل‏ها نادیده گرفته شده¬است. یعنی در حدود ۳۸ درصد با ایده¬آل فاصله دارد. رسانه ملی از نظر ۲/۵٠ درصد نخبگان بعدآموزشی منویات امام¬خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی را سرلوحه خود قرار داده است. به¬عبارت دیگر ۸/۴۹ درصد این دستورالعمل‏ها نادیده گرفته شده¬است. یعنی در حدود ۵٠ درصد با ایده¬آل فاصله دارد.وتنها ۸/۴۸درصد نخبگان کشور معتقدند رسانه ملی در اجرای برنامه های اقتصادی موفق بوده¬است.به عبارت دیگر ۲/۵١ درصد این دستورالعمل ها نادیده گرفته شده است یعنی حدود ۵١ درصد با ایده¬آل فاصله دارد.
واژگان کلیدی: نقش، کارآمدی سیاسی، رسانه¬ملی




 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما