728 x 90

نشست تخصصی آسیب شناسی معارف مهدویت با تمرکز بر مدعیان دروغین پس از انقلاب اسلامی

به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ آسیب های فرهنگ مهدویت بررسی شد
به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ آسیب های فرهنگ مهدویت بررسی شد روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ آسیب های فرهنگ مهدویت بررسی شد

آسیب های فرهنگ مهدویت در نشستی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با حضور دکتر برزویی بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکتر محمد رضا برزویی در نشست تخصصی آسیب شناسی معارف مهدویت با تمرکز بر مدعیان دروغین پس از انقلاب اسلامی  که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه ما باید بدانیم هر معرفت دینی که مطرح می شود در عین نگاه ایجابی به آن، یک نگاه سلبی نیز باید داشته باشیم، اظهار کرد: هر معرفت دینی آفتی دارد، معرفت دینی هم نیازمند آسیب شناسی است و در حوزه مباحث مهدویت که یک مباحث ایمانی است و با اعتقادات مردم سر و کار دارد نا امیدی یک آفت جدی است.
وی با اشاره به پنج آسیب اصلی شناسایی شده در حوزه مهدویت، تصریح کرد: برداشت های غلط یکی از این اسیب ها است، اگرمعرفت دینی دقیق پالایش نشود و ارائه و عرضه نشود باعث می شود برداشت های غلطی از آن شود و گاهی این برداشت های غلط اصل می شود به عنوان مثال امروز برداشت های غلطی از انتظار ارائه می شود، برخی ها می گویند منتظر باید بماند و دست روی دست بگذارد تا زمین پر از ظلم و جور شود تا حضرت مهدی(عج) ظهور کند، انجمن حجتیه به این برداشت غلط دامن می زند و برخی ها هر گونه قیامی را قبل از قیام حضرت محکوم می دانند و برخی ها قیام حضرت را به خونریزی بسیار زیاد تشبیه می کنند.
استاد دانشگاه با بیان اینکه دومین آسیب مهدویت، بحث تعیین وقت برای ظهور است، افزود: این تعیین وقت در دوره های مختلف  بیان شده است، وقت گذاری آسیب جدی است و امروز هم مفصل به آن پرداخته می شود، وقتی تعیین وقت می کنیم برخی افراد امیدوار می شوند و اگر نشود چکارباید کنیم.
وی  تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص را سومین آفت دانست و افزود: این آسیب بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی در جریانات سیاسی طرفدار خاصی پیدا کرد، تطبیق علائم آسیب مهدویت باعث ضعف ایمان افراد می شود چون شاید نشود.
برزویی با بیان اینکه چهارمین آسیب، پرداختن به مباحث غیر ضرور است، خاطرنشان کرد: در جامعه خودمان گاهی وقت ها فرعیات بر اصلیات برتری دارد، پنجمین آسیب، به مدعیان دروغین حوزه مهدویت است.
وی گفت: مدعیان دروغین به سه دسته تقسیم می شوند، دسته نخست، کسانی هستند که خودشان ادعای مهدی بودن و یا ارتباط با حضرت را ندارند و عمدتا دیگران هستند که این افراد را مهدی و ارتباط داشتن با حضرت حجت میدانند.
استاد دانشگاه با بیان اینکه دومین دسته، کسانی هستند که با انگیزه جاه طلبی می گویند من با حضرت ارتباط دارم افزود: سومین دسته، کسانی هستند که دشمنان برای تخریب باور مهدویت ان ها را اجیر می کنند.
وی با بیان اینکه ویژگی این مدعیان این است که عمدتا کم سواد و یا بی سواد هستند ولی افرادی زیرک و مخاطب شناس هستند، اظهار کرد: معمولا مریدان و یا همکاران اجیر شده زیادی اطراف این مدعیان حضور دارند، معمولا این مدعیان با مسائل عقلی و دینی مخالفت می کنند، مثلا می گویند به جای نماز، اتصال مهم است، مخالفت با علما و مراجع تقلید و ادعای  استجابت دعا و شفاعت برای گناهان آن ها از دیگر ویژگی های مدعیان دروغین است.
برزویی با اشاره به اینکه شیوه های ارتباطی مدعیان دروغین یا میان فردی است یا گروهی و سازمانی است یا میان فرهنگی و بین المللی است که عمدتا ارتباطات فردی و میان فردی جهت جذب و تطمیع اولیه مریدان صورت می گیرد، تصریح کرد: در ارتباطات میان فردی اولین ادعای آن ها واسطه فیض و ارتباط مستقیم میان حضرت و مردم است و دومین مسئله مبهم گویی و سومین آن ارائه اشیا مختلف و ارتباط آن با حضرت است، مثلا قرانی را نشان می دهند که هدیه حضرت است.
وی ادامه داد: تلقین رویت نور و استشمام بوی خوش یکی دیگر از شیوه های ارتباطی مدعیان با مریدان خود است، مثلا می گوید امام زمان آمده در مراسم ما و فضا سازی با عطر خوش، ادعای تعبیر خواب های غیر اصولی مثلا ادعای همسری امام زمان داشته و تعبیر خواب می کرده است، ارائه استخاره و پاسخ شرعی به صورت مورد پسند مخاطب، دادن دعا و آیات قران با گلاب و زعفران برای شکستن طلسم، جلسات سیر و سلوک و تربیت نفس از دیگر شیوه های ارتباطی است.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما