728 x 90

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر الویری پیرامون اهمیت تاریخی بیت المقدس

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) سخنرانی دکتر الویری پیرامون اهمیت تاریخی بیت المقدس در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار گردید. در ابتدای این جلسه ایشان طی سخنانی اظهار داشتند:

شهر بیت المَقدِس به معنای "خدای آرامش و صلح" یا "شهر قدسی" که در زبان فارسی آن را بیت المُقّدَس تلفظ می‌کنیم، نامهای دیگری هم دارد: اوروشالم (نزد کنعانیها)، یروشلاییم (عبری)، سالیم یا شالیم (در تورات)اورشلیم (پهلوی)، ایلیا (نام رایج در متون سده‌های نخستین اسلامی و برگرفته از نام یکی از محله‌های این شهر و یا نام شهری که  امپراتور روم بر ویرانه‌های آن بنا نهاد. در معجم البلدان همین نام برای مدخل مربوط به این شهر آمده است)، قدس، و اورشلیم القدس (نامی که از سوی صهیونیستها تبلیغ می‌شود). مشهورترین دیدگاه در باره تاسیس این شهر، بنای آن پنج هزار سال پیش به دست کنعانیان است. حدود چهارهزار پیش حضرت ابراهیم علیه السلام به منطقه عمومی فلسطین وارد شد و خاندان او که به بنی‌اسرائیل شهرت یافتند تا زمان قحطی مشهور این سرزمین و کوچیدن به مصر در آنجا بودند. حضرت موسی علیه السلام بنی اسرائیل را از مصر بیرون برد و آنها حدود سه هزار سال قبل با فرماندهی حضرت داوود توانستند دوباره بر شهر اورشلیم چیره شوند. حضرت داوود تابوت تابوت عهد را که حاوی ده فرمان موسی بود و ردای حضرت موسی و نیز نسخه اصلی تورات را که در اختیار داشت به این شهر آورد و نیز فرمان داد معبدی بزرگ در این شهر بسازند و خود نیز پس از مرگ بر کوه صهیون که مشرف بر این شهر است به خاک سپرده شد. معبدی که ساخت آن به فرمان داوود شروع شده بود به دست فرزند و جانشین او حضرت سلیمان به پایان رسید و این معبد همان معبد معروف به هیکل سلیمان است که شاید دیوار ندبه از بقایای آن باشد. این شهر و معبد بزرگ آن در سال 586 قبل از میلاد به دست بخت النصر ویران شد و بنی اسرائیل هم به اسارت گرفته شدند ولی در ایام حکومت کوروش (حک 559 ـ 529 ق. م.) آنها اجازه بازگشت به شهر را یافتند. اینها وجه اهمیت این شهر برای یهودیان است.  این شهر بار دیگر در سال 135 ق. م. به دست رومیان ویران شد و شهر ایلیاء در جای آن و یا در بخشی از آن ساخته شد. با توجه به تولد حضرت عیسی در بیت لحم نزدیک اورشلیم و ورود آن حضرت از ناصره به این شهر و وقوع مهمترین معجزات حضرت عیسی در مسیر حرکت از ناصره به اورشلیم و کشته شدن آن حضرت به پندار مسیحیان و به خاک سپرده شدن و سپس عروجش به آسمان در همین شهر، اورشلیم برای مسیحیان هم اهمیت یافت. بر اساس باورهای ما مسلمانان و مستند به آیه 157 سوره مبارکه نساء آن حضرت یقینا کشته نشد. وقتی این شهر در سال 17 ق. / 636 م. به فرماندهی ابوعبید جراح فتح شد نام آن ایلیاء بود. مهمترین رویدادهای مربوط به این شهر در دوره اسلامی را می‌توان این گونه برشمرد: آغاز معراج پیامبر از روی صخره مقدس، قبله‌گاه بودن آن پیش از کعبه، فتح آن و ساخته شدن مسجد الاقصی بر روی خرابه‌های هیکل سلیمان (باید به تفاوت مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره توجه کرد و از اشتباه جا به جا فرض کردن این دو پرهیز کرد)، وقوع جنگهای صلیبی برای تصاحب آن از سوی مسیحیان و طمع تصاحب آن از سوی صهیونیستها در دهه‌های اخیر. ابوالیمن عبدالرحمن بن محمد علیمی (928 ق.) مؤلف کتاب الانس الجلیل بتاریخ القدس و الخلیل که به نظر می‌رسد از جامع‌ترین کتابهای تاریخ این سرزمین  در دوره اسلامی است، در جلد اول از این کتاب دو جلدی حدود 105 صفحه (از صفحه 346 تا 450)را به "ذکر فضائل المسجد الأقصى الشریف و ما ورد فی ذلک من آیات و أحادیث‏" اختصاص داده و در آن به آیات و روایات متعددی اشاره کرده است. نخستین و مهمترین آیه مورد استناد او آیه اول سوره مبارکه اسراء است و به تعبیر او: " فلو لم یکن له من الفضیلة غیر هذه الآیة لکانت کافیة فیه، لأنه إذا بورک حوله فالبرکة فیه مضاعفة". منابع جغرافیایی کهن به رفتن مسلمانان برای زیارت به این شهر اشاره کرده‌اند. منابع شیعی نیز دربردارنده روایات قابل توجهی در باره فضیلت مسجد الاقصی و ثواب نماز در آن و دیگر آداب و رسوم مربوط به آن مانند کراهت انجام برخی کارها به سوی آن است. ، سفر زیارتی به این شهر یکی از رسوم رایج شیعیان تا چند دهه پیش بوده و اکنون آرزوی بازگشت و احیای دوباره این رسم، در گروی رهایی این شهر از زیر سلطه صهیونیستهاست و برگزاری باشکوه مراسم روز قدس و فرونکاستن این پیام زنده انقلاب اسلامی به منازعات خرد و حقیر داخلی در این روز جهانی، یکی از گامها در این مسیر است.
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما