728 x 90

برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای حسن رضایی

عنوان رساله: بررسی تطبیقی دیدگاه ویلیام آلستون و ملاصدرا در توجیه باور دینی
عنوان رساله: بررسی تطبیقی دیدگاه ویلیام آلستون و ملاصدرا در توجیه باور دینیروابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

عنوان رساله: بررسی تطبیقی دیدگاه ویلیام آلستون و ملاصدرا در توجیه باور دینی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله جناب آقای حسن رضایی  مورخ ۹۶/6/30 با  عنوان " بررسی تطبیقی دیدگاه ویلیام آلستون و ملاصدرا در توجیه باور دینی"در اتاق دفاعیه دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار گردید. متن چکیده دفاعیه به شرح ذیل می باشد.
از جمله مباحث مهم در معرفت شناسی دینی، بحث از باور دینی و نحوه توجیه آن است. ملاصدرا به عنوان یکی از چهرههای شاخص در فلسفه اسلامی و موسس مکتب حکمت متعالیه و ویلیام آلستون نیز به عنوان یکی از چهرههای موثر در فلسفه دین معاصر، راهکاری نو برای توجیه باورهای دینی و معقولیت آنها ارائه کردهاند. بر این اساس، برخی باورهای دینی میتواند به منزله باوری پایه ومبنایی برای توجیه و اثبات برخی دیگر از معارف دینی قرار بگیرد. ملاصدرا در آثار خود در کنار ادله عقلی، استفاده گسترده‌ای از ادله نقلی(اعم از ایات و روایات) و نیز کشف و شهود نموده است. تلقی رایج از فلسفه، استفاده از این دو دسته دلیل را در مباحث فلسفی بر نمی‌تابد و به همین جهت اختلاف نظر گسترده‌ای در تعیین روش شناسی فلسفه ملاصدرا و نیز جایگاه این دو در این نظام فلسفی ایجاد شده است. ملاصدرا از برخی ادله نقلی و نیز شهود معصوم، به منزله حد وسط قیاس برهانی و دو مقدمه در استدلال برهانی بهره می‌برد. بر این اساس، قیاسی که حد وسط آن از این دو مقدمه تشکیل شده باشد، به شرط دارا بودن شرایطی چند، استدلالی برهانی خواهد بود و نتیجه آن یقینی است و می‌توان از آن در اثبات و ارزیابی مدعیات هستی شناسی بهره برد. آلستون نیز از برخی باورهای جلوه بنیاد مانند حس حضور خدا و حس تکلم با خدا که از راه تجربه دینی و عرفانی دینداران حاصل شده است و عمومی و فراگیر است استفاده میکند و آنها را به منزله توجیه برخی باورهای دینی میپذیرد. این دو دیدگاه، در کنار آثار و نتایج معرفتی و الاهیاتی، یک رشته تفاوتها و شباهتها را نیز دارد که در این رساله به آن نیز پرداخته می‌شود.
 
کلمات کلیدی: توجیه باور دینی، ملاصدرا، ویلیام آلستون، باورهای جلوه بنیاد، تجربه دینی، روش شناسی حکمت متعالی، باورهای پایه.
 
دانشجو: حسن رضایی
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما