دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام
تماس با ما
نقشه سایت
Francias
English
العربیة
صفحه اصلی
رویدادها


بررسی انسان شناختی مناسک پیاده روی اربعین




پدیده اربعین؛ طلیعه ظهور و دارای ظرفیت جهانی­ شدن
 
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر خانمحمدی در نشست علمی «بررسی انسان شناختی مناسک پیاده­ روی اربعین» ضمن تبیین این مناسک، آن را طلیعه ظهور دانسته و گفتند: زائرین اربعین به دنبال همدلی با امام حسین علیه ­السلام هستند تا بتوانند ایشان را درک کنند.
 
مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه­ السلام  در ابتدای سخنان خود ضمن توضیح درباره مفاهیم «اربعین»، «انسان­شناسی»، «مناسک»؛ گفتند: اربعین در ادبیات مذهبی واژه مقدسی است که در احادیث و روایات نیز به آن اشاره شده است. تاثیر چهل روز اخلاص، رسیدن انسان به کمال در چهل سالگی، احترام خداوند به شهادت چهل مومن به خوب بودن یک مسلمان و... از احادیثی است که به عدد اربعین تقدس داده است.
 
دکتر خانمحمدی مفهوم انسان­شناسی را معادل آنتروپولوژی(Anthropology) عنوان نمودند و گفتند انسان­شناس در بررسی پدیده­های فرهنگی، ابتدا پدیده­ها را توصیف و سپس آن را از منظرهای مختلف معناکاوی می­کند. مناسک و آیین دارای مختصاتی هستند که در یک محل و زمان خاص صورت می­گیرد. مثل مناسک عاشورا که فقط در روز عاشورا است و یا پیاده­روی اربعین که فقط در روز اربعین و به سوی کربلا انجام می­شود. لذا زمان و مکان و موضوع آن نیز مشخص است.
 
شخصیت و شعارهای امام حسین علیه ­السلام جهانی است
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه­السلام  ضمن اشاره به اینکه مراسم حج، فقط به مسلمانان اختصاص دارد، گفتند: حضور اهل سنت، مسیحیان و حتی بی­دین­ها همراه با شیعیان در روز اربعین، آیین پیاده­روی را جهانی کرده است. شخصیت و شعارهای امام حسین علیه­السلام ، شعارهای جهانی است. امام حسین علیه­السلام شعارهایش را بر بیانات همگان پسندبار کرده است. امام حسین علیه­السلام می­فرمایند: «اگر دین ندارید و از آخرت نمی ترسید، لااقل آزادمرد باشید» آزادمرد بودن یک شعار همگانی است، مسلمان و غیرمسلمان نمی­شناسد.
ایشان در ادامه گفتند: از نظر امام حسین علیه­السلام بیعت با ظالم، ذلت است. شعار امام حسین علیه­السلام، هیهات منا الذله است. این شعار، شعار همگانی است. ذلت­پذیری را خدا نمی­پذیرد. یک دیندار نباید ذلت­پذیر باشد. پیامبر، مومنین، هیچ کس ذلت را نمی­پذیرند، و لذا هیچ کسی ذلت­پذیری را از مولای خود و امام حسین علیه­السلام نمی­پذیرد. امام حسین علیه­السلام شعارش را مبتنی می­کند بر اصول همگان­پذیر. امام حسین علیه­السلام می­فرماید: عقلای عالم از من ذلت را نمی­پذیرند، عقل­های ناب و بی­شائبه ذلت­پذیری را از من قبول نمی­کنند، وجدان­دارها و باعزت­ها  و جوانمردها از من ذلت را نمی­پذیرند. انسان­های کریم به مسلخ می­روند و کشته می­شوند ولی ذلت نمی­پذیرند. لذا همانطور که می­بینیم خلاصه و محتوای قیام امام حسین علیه­السلام ذلت­ناپذیری است.
 
خلاصه و محتوای قیام امام حسین علیه­السلام ذلت­ناپذیری است
حجت الاسلام والمسلمین دکتر خانمحمدی در خصوص زیارت اربعین گفتند: از منظر انسان­شناسی در مناسک زیارت اربعین، زائر به دنبال همدلی (Empathy) با امام حسین علیه­السلام است. یعنی وقتی یک شخصی به زیارت می­رود و پیاده­روی می­کند،  به دنبال این است که امام حسین علیه­السلام را درک کند. در جستجوی این است که امام حسین علیه­السلام چه کسی بود و برای چه چیزی قیام کرد، و حادثه عاشورا به چه دلیل اتفاق افتاده است، تا بتواند خود را به جای او بگذارد، و یا خود را به جای حضرت قاسم علیه­السلام و  حضرت علی اکبر علیه­السلام تصور کند.
 
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود گفتند در این مناسک مشارکت­کنندگان ، خصوصا ساکنین مناطق اطراف و روستاهای اطراف،  از حالت عادی خود خارج می شوند و متعالی می­گردند. لذا اوج احسان را در این ایام مشاهده می­کنیم، و می­بینیم که تمام داشته­های خود را در این راه هزینه می­کنند. ایجاد اعتماد میان زائرین، از مسایلی است که در این ایام بوجود می­آید. همه به یکدیگر اعتماد پیدا می­کنند، درب خانه­ها باز است و همه می­توانند به خانه آنها بروند، همه مهمان هستند، همه مهمانپذیرند. مشابه زمان ظهور، که همه مومنین به یکدیگر اعتماد دارند.
حرکت زائرین از عدالت شروع و به شهادت ختم می­شود
ایشان ضمن اشاره به اوج بودن خلاقیت میان مشارکت­کنندگان، گفتند هر کس به این فکر می­کند که من چه کاری می­توانم بکنم تا مشکلی از برادر دینی خود حل کنم. یک نفر واکس می­زند، یک نفر کفش می­دوزد، یک نفر داروی مورد نیاز آورده و یک نفر عینک تعمیر می­کند. هر کسی هرکاری که از دستش برمی­آید، انجام می­دهد، همه به فکر خدمت هستند. پرهیز از ایستایی و سکون از دیگر ویژگی­های این ایام است. همه در حال حرکت هستند، این حرکت از مرقد امیرالمومنین علیه­السلام که نماد عدالت است، شروع و به کربلا که نماد شهادت است، ختم می­گردد. لذا می­بینیم که حرکت از عدالت شروع و به شهادت ختم می­شود.
 
دکتر خانمحمدی ضمن اشاره به حضور کثیر زائران در این مناسک، وفور نعمت را از نکات بارز این ایام ذکر نموده و گفتند در این ایام قومیت فراموش می­شود. عجم و عرب فراموش می­شود. آنها خادم­الحسین می­شوند و بقیه زائرالحسین، لذا مفاهیم تغییر می­کند.
ایشان در پایان گفتند بنده معتقد هستم که پدیده اربعین، ان شاءالله طلیعه ظهور است و ظرفیت جهانی شدن دارد و خود به خود جهانی می شود.
 
لازم به ذکر است که این نشست در روز پنج شنبه 4/آذر/95 و در دانشگاه باقرالعلوم علیه­السلام  برگزار گردید.
 
 
 

منبع:
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما