728 x 90

پیامبر رحمت(ص) را نشناختیم و نتوانستیم به دنیای گرفتار خشونت بشناسانیم

گفت و گوی دکتر مریجی ریاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)
گفت و گوی دکتر مریجی ریاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

گفت و گوی دکتر مریجی ریاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)

حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی، جامعه شناس دینی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به مختصات جامعه ای که ادعای پیروی از رسول مهربانی و رحمت را دارد اشاره و با بیان تفاوت های موجود، عنوان کرد: بین آنچه ادعا و عمل می کنیم و حتی بین ادعا و آگاهی های ما از مبانی دینی فاصله وجود دارد، رفتار انسان ها وابسته به انگیزه و نگرش بوده و نگرش خود مبتنی به سه عامل اطلاعات، باورها و احساسات است.

وی با بیان اینکه اطلاعات افراد جامعه نسبت به آموزه ها و احکام دین و همچنین سیره پیامبر اکرم(ص) بسیار محدود و سطحی است، اظهار کرد: به طور مثال روابط زوجین با یکدیگر در جامعه کنونی تا چه حد با مبانی دینی سنخیت دارد، آنچه عمل می شود برداشت شخصی، سلیقه ای و برش داده شده و مطابق با طبعمان از دین است. رفتارهای فردی و اجتماعی ما با سیره رسول الله(ص) تطابق چندانی ندارد و در بسیاری از موارد عکس به توصیه ها عمل می کنیم و این گونه عمل کردن گاهی از ناآگاهی و گاهی از غفلت و کم توجهی نشأت می گیرد.

حجت الاسلام مریجی با انتقاد از اینکه در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها چیزی از سیره رسول الله(ص) در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی به افراد آموزش داده نمی شود، گفت: بیشتر اطلاعات ما از نسخه های غیردینی در حال تکمیل شدن است و ما نسبت به شناخت تاریخ و سیره پیامبر(ص) فقیر هستیم. 

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه در صورت اجرایی شدن آموزه های اسلامی آرامش به زندگی انسان ها ورود پیدا می کند، اظهار کرد: حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت و مهربانی است و اگر سیره ایشان مورد تکرار قرار گیرد بخشی از این رحمت نصیب زندگی ما نیز می شود، اما دستورات اسلامی در زندگی ما پیاده نمی شود که علت این امر جدا از غرض ورزی و اسیر خواسته ها و امیال شدن در برخی موارد از آگاه نبودن به تعالیم و دستورات اسلامی نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: زمانی باید توقع داشته باشیم که مسلمانان از رفتارهای خشونت آمیز به دور باشند که مسلمانی را آموخته باشند؛ اما مسئولان فرهنگی از چه مسیری آموزه های پیامبر رحمت و مهربانی را به مردم معرفی کردند که اکنون توقع اصلاح رفتار داشته باشیم.

حجت الاسلام مریجی با بیان اینکه قشر آگاه جامعه ما که متکفل بیان سیره ائمه(ص) و پیامبر اکرم(ص) هستند تلاش کافی برای آگاهی بخشی جامعه نمی کنند، تصریح کرد: آموزه های دینی در منابع و کتاب ها موجود است، اما عموم مردم به این اطلاعات دسترسی ندارند و این وظیفه عالمان و فرهیختگان جامعه است که این علوم را به گوش عموم مردم جامعه برسانند؛ این همان عملی است که پیامبر اکرم(ص) دنبال می کردند و درصدد انتقال معنا بودند. پیامبر(ص) نه تنها پیام رسان بود بلکه دغدغه انتقال معنا را داشت، اما امروز وقتی برخی مباحث بر گرفته از سیره ائمه(ص) و آموزه های اسلام برای برخی افراد مسلمان نیز بیان می شود سبب تعجب و شگفتی آنان است و چنان برایشان تازگی دارد که گویی مطلب عجیب جدیدی را می شنوند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به اینکه تبلیغ سیره رسول الله(ص) از سوی عالمان و مسئولان فرهنگی نه تنها از طریق گفتار بلکه در عمل نیز باید پیاده شود، گفت: به مردم نگوییم به پیامبر(ص) نزدیک شوید، بلکه راه نزدیک شدن به ایشان را به افراد بیاموزیم. پیامبر اکرم(ص) خود برای نزدیک شدن مسلمانان به ایشان پنج راه را معرفی کرده اند اما آیا ما این راه ها را برای مردم به درستی بازگو می کنیم؟ 

وی ادامه داد: رسول اكرم(ص) می فرمایند: «اَقرَبُكُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُكُم لِلحَديثِ وَدَّاكُم لِلاَمانَةِ و اوفاكُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُكُم خُلقا و اَقرَبُكُم مِن النّاسِ؛ نزديك ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديك ترين شما به مردم است.» تمام موارد یاد شده دغدغه های جامه امروزی است که از ضعف ارتباطات اجتماعی نشأت می گیرد در صورتی که نه تنها راه حل آن بیان شده بلکه سبب سعادتمندی در آخرت نیز بیان شده است. 

حجت الاسلام مریجی با تأکید بر اینکه بهره مندی از دین نباید مقطعی و بنابر ضرورت و احتیاج و سلیقه ای باشد، گفت: این امور باید به مردم یاد داده شود، تا زمانی که ما ملبس و مزین به احکام دین و دستورات فردی، اجتماعی و عبادی آن نباشیم نمی توانیم از رحمتی که پیامبر(ص) برای مسلمانان به ارمغان آورده، بهره مند شویم.

وی با اشاره به این نکته که ما ظاهرا دیندار هستیم اما رفتار دینی نداریم، تصریح کرد: رفتار ما مبتنی بر برداشت های شخصی و سلیقه ای از دین است و این نوع رفتار ما را به رحمت و مؤدتی که رسول اکرم(ص) مبشر آن بوده، نمی رساند. ما نه تنها اسلام و سیره رسول الله را نشناختیم بلکه به جهان امروز که غرق در منجلاب خشونت است نیز نتوانستیم بشناسانیم.

این جامعه شناس تأکید کرد: ما دو ساعت از زندگی امام حسین(ع) که در عاشورا رخ داد را شناختیم و دنیا را با آن تحت تأثیر قرار دادیم، حال اگر بخش عمده تری از آموزه های دین و سیره رسول اسلام(ص) را بررسی کنیم و بشناسیم طبعا می توانیم تحول را برای زندگی فردی و اجتماعی خود به ارمغان بیاوریم.

منبع خبر
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما