به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت الاسلام و المسلمین رنجبر، سرپرست اداره امور نشر و فصلنامههای دانشگاه باقرالعلوم(ع) از انتشار کتاب های «مقررات گذاری ساختار حقوقی و نظریه های اقتصادی»، «القای محتوا در بازی های رایانه ای» و «انسان متعالی» خبر داد.
کتاب «مقررات گذاری ساختار حقوقی و نظریه های اقتصادی» در حوزه حقوق اقتصادی به قلم حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احسان رفیعی علوی ترجمه شده است. در بخشی از این کتاب میخوانیم: «ما به طور پیدرپی با اصطلاح مقررات در زمینههای حقوقی و غیرحقوقی برخورد میکنیم. این اصطلاح یک اصطلاح پراستعداد نیست، اما متأسفانه طیف متنوعی از معانی را به خود گرفته است. گاهی این اصطلاح به هر گونه کنترل رفتار، با هر گونه منشأ اطلاق میشود. اما زمانی که در شعارهای روز سیاستمداران و دیگران، به تأثیر کنترلکننده آن بر صنعت به مقررات و نیاز به مقرراتزدایی اشاره میشود، چنین مفهوم گستردهای را در ذهن ندارند. بلکه آنها ممکن است به تلقی یک دانشمند علوم اجتماعی آمریکایی از معنای اصلی آن اشاره داشته باشند: که همان کنترل پایدار و متمرکز فعالیتهایی ارزشمند از دیدگاه اجتماعی توسط یک سازمان عمومی است.»
دومین عنوان از جدیدترین آثار انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) «القای محتوا در بازی های رایانه ای» نام دارد. امروزه بازیهای دیجیتالی یک شِبه جهان اجتماعی هستند و قواعد تعاملی خاصّ خود را دارند؛ تکنیکها و تاکتیکهای مختلفی را برای آموزش و انتقال پیام، به کار میگیرند و به مثابۀ عوامل فرهنگساز و هویّتبخش به ویژه برای نسل جوانی که آیندۀ جامعه را رقم خواهند زد، عمل میکنند.
این اثر آموزشی که به قلم مشترک «دکتر داستانی بنیسی» و «دکتر حسن غفاری فر» به رشته تحریر در آمده است، برای نخستینبار به تبیین و بررسی تکنیکهای مورد استفاده در بازیهای دیجیتالی برای انتقال و القای محتوا به صورت جامع میپردازد تا ضمن امکان بهرهگیری از آنها در تولید بازیهای دیجیتالی اسلامی ایرانی و گسترش فرهنگ تولید بازیهای خداپسندانه، مبانی علمی و اسلامی در زمینۀ آسیبشناسی، پیشگیری و مقابله با آسیبهای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با نمونههای نامناسب ارائه کند.
کتاب «انسان متعالی» نیز سومین کتابی است که به تازگی از انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) به چاپ رسیده است. این کتاب که به قلم «محمد عباسی» نگارش شده است، به نقد انسان شناسی نوح هراری میپردازد. نوح هراری، یکی از پرمخاطبترین نظریهپردازان در حوزه انسانشناسی است که با خرافه خواندن دین و خداوند، بسیاری از اعتقادات و ارزشهای اخلاقی را زیر سوال میبرد. نویسنده در این نوشتار ضمن طرح عقاید هراری درباره «نحوه پیداش انسان»، «مسئله شرافت انسانی»، «نقش خیالات در زندگی بشر» و« مسئله سعادت و عاقبت بشر»، نشان دادهاست که با تکیه بر اصول حکمت اسلامی، میتوان اثبات کرد، استدلالهای هراری در بسیاری از موارد، عقیم و مغالطی است. مبانی انسانشناسی او ریشه در پیشفرضهای اثبات نشدهای مانند فرگشت و باورهای ابطال شدهای مانند انحصار وجود در مادیات و خیالی بودن امور بین الاذهانی دارد. در مقابل، انسانشناسی مبتنی بر دین و حکمت اسلامی، بسیار مستدل، منسجم و سزاوارتر به قبول است.