728 x 90

جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای هادی جلالی اصل

عنوان رساله: الگوی روش شناختی جامعه شناسی سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل با تاکید بر مبانی اصولی امام خمینی (ره)

چکیده

یکی از سئوالات مهم روش شناختی در حیطه جامعه شناسی سیاسی که با توجه به اعتبار توأمان عقل و نقل، مجال بروز می یابد، چیستی رابطه این دو منبع معرفتی با یکدیگر و جایگاه هر کدام در جامعه شناسی سیاسی است. تبیین رابطه عقل و نقل مستلزم تعیین حدود اعتبار و حجیت هر کدام از این دو دلیل است و این دو، بسته به نوع موضوع مورد بررسی، می‌توانند دارای حجیت اصولی یا معرفت شناختی باشند و از آنجا که عقل و نقل هر دو از ادله فقه نیز شمرده می شوند و دانش اصول فقه متصدی اعتبار سنجی ادله فقه از حیث حجیت اصولی است، در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است.

رساله حاضر با استفاده از ظرفیت اصول فقه و با تأکید بر مبانی اصولی امام خمینی(ره)، با در نظر گرفتن استلزامات حجیت اصولی عقل و نقل در حیطه حجیت معرفت شناختی، به تبیین الگوی روش شناختی جامعه شناسی سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل پرداخته است. بر اساس این الگو، با توجه به اینکه موضوعات در حیطه جامعه شناسی سیاسی دارای سنخ‌های مختلفی است، دایره اعتبار عقل و نقل نیز بسته به سنخ موضوع مورد بررسی، متفاوت خواهد بود. بر این اساس، غیر از مباحث فقهی در حیطه حکم شناسی در جامعه شناسی سیاسی و بخشی از مفهوم شناسی و مصداق شناسی، در عمده مسائل، نیازمند حجیت معرفت شناختی هستیم و نقل به عنوان ظنّ خاص، معتبر نیست.

همچنین مشخص می‌شود عقل به عنوان ابزاری مستقل در استنباط احکام و شناخت گزاره‌های اخلاقیِ کاربردی و به طور کلی مباحث تجویزی، دارای محدودیت های بسیاری است و نقل دارای کاربرد بیشتری است. با این حال عقل در مباحث توصیفی در حیطه جامعه شناسی سیاسی جایگاه بسزایی دارد و ضعف‌های عقل در شناخت احکام شرعی نباید باعث عدم توجه به عقل در گزاره‌های توصیفی شو

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما